Regioninių naujienų portalų realybė: kodėl daugelis žlunga pirmaisiais metais
Kiekvienas mano pažįstamas, kuris bandė kurti regioninį naujienų portalą Lietuvoje, pradėjo nuo tos pačios iliuzijos – kad žmonės tiesiog laukia „normalių”, „objektyvių” naujienų apie savo miestą ar rajoną. Realybė pasirodo žymiai sudėtingesnė. Dauguma tokių projektų miršta per pirmuosius 6-12 mėnesių, o jų kūrėjai lieka su tuščiomis kišenėmis ir kartėliu burnoje.
Problema paprastai slypi ne idėjoje, o jos įgyvendinime. Regioniniai portalai dažniausiai žlunga dėl kelių priežasčių: pervertinamas skaitytojų susidomėjimas vietinėmis naujienomis, neįvertinamas realus darbo krūvis, o svarbiausia – visiškai nesuprantama, kaip iš to užsidirbti bent minimalius pinigus. Kai kurie entuziazmai mano, kad pakaks rašyti apie vietinių valdžios skandalus ir skaitytojai patys ateis. Kiti tiki, kad Facebook algoritmai jiems padės. Treti tikisi, kad vietiniai verslininkai stovės eilėje su reklamų užsakymais.
Tiesą sakant, regioninis portalas gali tapti pelningas ir įtakingas, bet tam reikia žymiai daugiau nei entuziazmo ir WordPress įdiegimo. Reikia strategijos, kuri būtų paremta realiais skaičiais, o ne viltimis.
Kokią nišą užimti: kodėl „visos naujienos apie miestą” yra blogiausias pasirinkimas
Didžiausia klaida, kurią mačiau darančius beveik visus naujus regioninių portalų kūrėjus – bandymas aprėpti viską. Jie nori rašyti apie politiką, kultūrą, sportą, verslą, įvykius, skandalus ir dar ką nors. Rezultatas? Paviršutiniškos naujienos, kurios niekuo nesiskiria nuo to, ką jau rašo vietinė „Diena”, „Vakarų ekspresas” ar koks nors kitas nusistovėjęs žaidėjas.
Jūsų pranašumas kaip naujo žaidėjo – galimybė būti specifiniam. Pasirinkite vieną ar dvi temas, kurias galite aprėpti geriau nei bet kas kitas regione. Pavyzdžiui, jei kuriate portalą Kaune, galbūt galėtumėte sutelkti dėmesį į:
– Nekilnojamojo turto vystymą ir urbanistiką (kas statoma, kas griauna miesto veidą, kokie projektai atmetami)
– Vietinį verslą ir startuolius (interviu su įkūrėjais, verslo istorijos, praktiniai patarimai)
– Kultūrinį gyvenimą ir alternatyvias scenas (ne tik didieji renginiai, bet ir tai, kas vyksta požemyje)
– Aplinkosaugą ir viešąsias erdves (kur dingsta žaliosios zonos, kaip keičiasi miesto infrastruktūra)
Kai turite aiškią nišą, žmonės žino, ko tikėtis. Jie grįžta ne dėl to, kad jūs „rašote apie viską”, o dėl to, kad esate geriausi vienoje konkrečioje srityje. Be to, tai leidžia jums tapti ekspertu, kurio nuomonės ieško net didieji žiniasklaidos žaidėjai.
Dar vienas aspektas – nišinė tematika leidžia lengviau rasti reklamos užsakovus. Jei rašote apie nekilnojamąjį turtą, žinote tiksliai, kas galėtų būti suinteresuotas reklamuotis jūsų portale. Jei rašote apie viską – jūsų potencialių reklamuotojų ratas yra neaiškus ir išsisklaidęs.
Pirmieji 100 skaitytojų: kaip juos rasti be Facebook reklamos biudžeto
Štai kur dauguma projektų įstringa. Sukuriate portalą, parašote 5-10 straipsnių, ir… niekas jų neskaito. Jūsų Google Analytics rodo 15 apsilankymų per savaitę, iš kurių 12 – tai jūs patys tikrinate, kaip atrodo puslapis.
Pirmieji 100 skaitytojų turi būti surinkti rankiniu būdu, ir tai yra varginantis procesas. Štai keletas metodų, kurie realiai veikia:
**Komentarai kitose platformose.** Kai vietinėje Facebook grupėje kažkas diskutuoja temą, kuri susijusi su jūsų nišą, įsijunkite į diskusiją. Ne su nuoroda į savo straipsnį, o su vertingu komentaru. Tik po to, jei tai organiškai tinka, galite paminėti, kad išsamiau apie tai rašėte savo portale.
**Tiesioginiai el. laiškai.** Jei parašėte gerą straipsnį apie vietinį verslą, atsiųskite jį tiesiogiai 20-30 žmonių, kurie galėtų būti suinteresuoti. Ne masinio siuntimo būdu, o asmeniškai. „Labas, Jonai, žinau, kad domies urbanistika, parašiau straipsnį apie naują projektą senamiestyje, manau, tau gali būti įdomu.”
**Offline įvykiai.** Eikite į vietinius renginius, susitikimus, diskusijas. Kalbėkitės su žmonėmis. Dalinkite vizitines korteles (taip, jos vis dar veikia). Žmonės labiau pasitiki portalu, kai žino, kas už jo stovi.
**Bendradarbiavimas su vietinėmis organizacijomis.** Jei rašote apie kultūrą, susisiekite su vietiniais kultūros centrais, galerijomis, teatrais. Pasiūlykite jiems nemokamai rašyti apie jų renginius mainais už jūsų portalo paminėjimą jų kanaluose.
Šis etapas gali užtrukti 2-3 mėnesius. Taip, tai ilgai. Taip, tai nuobodu. Bet jei norite pasiekti 10,000 skaitytojų per 6 mėnesius, turite pradėti nuo šių pirmųjų šimto.
Turinio strategija: kodėl viena gera istorija nugali dešimt greitų naujienų
Regioniniai portalai dažnai bando konkuruoti su nacionaline žiniasklaida greičiu. Kas nors įvyko – jie skuba parašyti 300 žodžių naujieną. Problema ta, kad jūs niekada nebūsite greitesni už Delfi ar 15min. Jie turi didesnes komandas, geresnius ryšius, daugiau išteklių.
Jūsų pranašumas – galite būti gilesni. Vietoj dešimties paviršutiniškų naujienų per savaitę, geriau parašykite vieną ar dvi išsamias istorijas. Pavyzdžiui:
– Ne „Savivaldybė patvirtino naują statybos projektą”, o „Kaip vienas projektas pakeis visą rajono veidą: kas už jo stovi ir kodėl vietiniai protestuoja”
– Ne „Vietinė įmonė bankrutavo”, o „Kas nutiko įmonei, kuri prieš metus buvo regiono pasididžiavimas: pokalbis su buvusiais darbuotojais”
– Ne „Vyks kultūros festivalis”, o „Kaip mažas festivalis išgyvena, kai didieji renginiai gauna visą finansavimą: organizatorių istorija”
Tokios istorijos reikalauja laiko. Kartais vienai publikacijai gali tekti skirti visą savaitę: pokalbiai su žmonėmis, dokumentų analizė, konteksto paieška. Bet tokios istorijos yra dalijamasi. Jos generuoja diskusijas. Jos verčia žmones grįžti į jūsų portalą.
Dar vienas aspektas – evergreen turinys. Ne visos publikacijos turi būti apie šiandien įvykusius dalykus. Parašykite straipsnių, kurie bus aktualūs ir po metų: „10 vietų Kaune, apie kurias nežino net kauniečiai”, „Kaip veikia savivaldybės sprendimų priėmimo mechanizmas”, „Vietinių verslų istorijos: nuo idėjos iki sėkmės”.
Monetizacija: kaip užsidirbti pirmuosius pinigus neišsiblaškant
Čia prasideda skausmingiausia dalis. Daugelis regioninių portalų kūrėjų dirba mėnesius nemokamai, tikėdamiesi, kad „kai tik pasieksime X skaitytojų, ateis reklamos užsakymai”. Realybė tokia, kad reklamos užsakymai patys neateis. Net jei turėsite 10,000 skaitytojų per mėnesį.
Pirmieji pinigai turėtų ateiti ne iš reklamos, o iš tiesioginio bendradarbiavimo su vietiniais veikėjais. Štai keletas modelių, kurie veikia:
**Remiami straipsniai.** Ne reklama, o kokybiškas turinys, kuris yra naudingas skaitytojams ir kartu atspindi verslo interesus. Pavyzdžiui, jei esate nekilnojamojo turto portalas, galite parašyti išsamų straipsnį „Kaip pasirinkti butą naujame projekte: į ką atkreipti dėmesį”, kuris yra remtas konkretaus vystytojo. Kaina – 200-500 eurų už straipsnį.
**Renginių aprašymai.** Vietinės įmonės, organizacijos, kultūros centrai dažnai ieško, kas aprašytų jų renginius. Pasiūlykite jiems paketą: renginys + foto + straipsnis už 150-300 eurų.
**Konsultacijos.** Jei tapote ekspertu savo nišoje, galite siūlyti konsultacijas vietiniams veikėjams. Pavyzdžiui, jei rašote apie urbanistiką, galite konsultuoti vystytojus, kaip geriau komunikuoti su bendruomene.
**Narystės modelis.** Kai turite stabilią skaitytojų bazę, galite įvesti premium turinį. Ne visas portalas, bet galbūt išsamesnės analizės, ekspertų komentarai, duomenų bazės prieiga už 5-10 eurų per mėnesį.
Svarbu: nepradėkite nuo Google AdSense ar panašių automatinių reklamos tinklų. Jie duos jums 20-50 eurų per mėnesį net su 10,000 skaitytojų. Tai ne verta jūsų laiko ir gadina portalo vaizdą.
SEO ir socialiniai tinklai: kas realiai veikia regioniniame kontekste
Regioniniams portalams SEO yra ir palaiminimas, ir prakeiksmas. Palaiminimas, nes konkurencija dėl vietinių raktažodžių yra žymiai mažesnė nei nacionaliniu lygiu. Prakeiksmas, nes paieškos apimtys yra mažos – ne tiek daug žmonių ieško „Panevėžio naujienų” Google.
Tačiau yra būdų, kaip tai išnaudoti:
**Long-tail raktažodžiai.** Vietoj „Kaunas naujienos” orientuokitės į specifiškesnius užklausas: „naujas prekybos centras Kaune Žaliakalnyje”, „kur valgyti Kauno senamiestyje”, „Kauno savivaldybės sprendimai dėl statybų”. Šios užklausos turi mažesnę konkurenciją ir aukštesnį konversijos rodiklį.
**Vietinė Google paieška.** Įsitikinkite, kad jūsų portalas yra optimizuotas vietinei paieškai. Google My Business profilis, teisingas NAP (Name, Address, Phone) informacijos naudojimas, vietinių nuorodų kūrimas.
**Struktūrizuoti duomenys.** Naudokite schema.org žymėjimą naujienoms, renginių aprašymams, verslo profilių. Tai padeda Google geriau suprasti jūsų turinį ir rodyti jį turtingesniais rezultatais.
Dėl socialinių tinklų – Facebook vis dar yra pagrindinis kanalas regioniniams portalams Lietuvoje, nors jo organinis pasiekiamumas nuolat mažėja. Bet yra niuansų:
**Vietinės Facebook grupės.** Jūsų tikslas ne turėti didžiausią savo puslapį, o būti aktyviam vietinėse grupėse, kur jau yra jūsų auditorija. Dalyvaukite diskusijose, dalinkitės savo turiniu, kai tai organiškai tinka.
**Instagram lokaliam turiniui.** Jei jūsų niša leidžia (kultūra, maistas, urbanistika), Instagram gali būti galingas įrankis. Vietinės lokacijos, hashtagai, Stories su nuorodomis.
**LinkedIn verslui.** Jei rašote apie vietinį verslą, LinkedIn gali būti netikėtai efektyvus. Vietiniai verslininkai ir specialistai yra aktyvūs šioje platformoje.
Komanda ir darbo organizavimas: kaip nedegti per pirmąjį pusmetį
Vienas didžiausių iššūkių kuriant regioninį portalą – išlaikyti nuoseklumą. Pirmąsias savaites entuziazmas yra didžiulis. Rašote po 3 straipsnius per dieną, atsakinėjate į kiekvieną komentarą, planuojate šimtus projektų. Po mėnesio suprantate, kad tai yra neįmanoma išlaikyti.
Realybė tokia, kad pirmaisiais mėnesiais greičiausiai dirbsite vienas arba su vienu-dviem savanoriais. Štai kaip tai organizuoti, kad neperdegtumėte:
**Turinio kalendorius.** Ne abstraktus „rašysiu, kai turėsiu įkvėpimo”, o konkretus planas. Pavyzdžiui: pirmadieniais – savaitės apžvalga, trečiadieniais – išsami istorija, penktadieniais – interviu arba nuomonė. Tai padeda skaitytojams žinoti, ko tikėtis, ir jums – struktūrizuoti darbą.
**Batch production.** Vietoj to, kad rašytumėte po vieną straipsnį kasdien, skirkite vieną dieną per savaitę turinio kūrimui. Parašykite 3-4 straipsnius iš karto, suplanuokite jų publikavimą. Tai efektyviau nei kasdien persijungti į „rašymo režimą”.
**Automatizacija.** Naudokite įrankius, kurie sutaupo laiką: Buffer arba Hootsuite socialiniams tinklams, WordPress plugins automatiniam turinio formatavimui, Canva greitam vizualų kūrimui. Nesistenkite daryti visko rankiniu būdu.
**Savanoriai ir bendradarbiai.** Ieškokite žmonių, kurie galėtų rašyti jums ne už pinigus, o už kitas vertybes: studentai, kuriems reikia praktikos, entuziastai, kurie nori turėti platformą savo nuomonei, ekspertai, kurie nori didinti savo matomumą. Bet būkite sąžiningi – pasakykite iš karto, kad pirmaisiais mėnesiais pinigų nebus.
Svarbiausia – priimkite, kad pirmaisiais mėnesiais jūsų portalas nebus tobulas. Bus klaidų, praleistų terminų, neįvykusių planų. Tai normalu. Geriau publikuoti 80% kokybės turinį nuosekliai nei laukti tobulo momento, kuris niekada neateis.
Kai pasiekiate 10,000: ką daryti toliau ir kaip neišeikvojant momentum
Tarkime, kad jums pavyko. Per 6 mėnesius pasiekėte 10,000 unikalių skaitytojų per mėnesį. Tai yra solidus pasiekimas regioniniam portalui. Bet čia prasideda nauja problema – kaip tai išlaikyti ir augti toliau.
Pirmiausia, nesustokite. Daugelis portalų pasiekia tam tikrą ribą ir pradeda tingėti. Mąsto, kad „dabar jau turime auditoriją, galime rašyti rečiau”. Tai mirtina klaida. Jūsų skaitytojai greitai pereina prie kitų šaltinių, jei jūs tampate neaktyvūs.
Antra, dabar jau galite pradėti eksperimentuoti. Turite pakankamai duomenų, kad suprastumėte, kas veikia, o kas ne. Žiūrėkite į Google Analytics ne tik skaitytojų skaičių, bet ir:
– Kokios temos generuoja daugiausiai skaitymo laiko (ne tik paspaudimų)
– Iš kur ateina jūsų lojaliausi skaitytojai
– Kokiu laiku jūsų auditorija yra aktyviausia
– Kokie straipsniai generuoja daugiausiai grįžtančių skaitytojų
Trečia, dabar jau tikrai laikas rimtai galvoti apie monetizaciją. Su 10,000 skaitytojų per mėnesį jūs turite argumentą eiti pas vietinius verslus. Paruoškite media kit – dokumentą, kuriame parodytumėte savo statistiką, auditorijos demografiją, reklamos galimybes. Būkite konkretūs su kainomis ir pasiūlymais.
Ketvirta, galvokite apie diversifikaciją. Galbūt laikas kurti newsletter’į? Podcast’ą? YouTube kanalą? Bet čia būkite atsargūs – geriau daryti vieną dalyką puikiai nei tris vidutiniškai.
Penkta, pradėkite kurti bendruomenę. Ne tik skaitytojus, bet aktyvius dalyvius. Galbūt organizuokite vietinius susitikimus, diskusijas, renginius. Kai žmonės fiziškai susitinka ir diskutuoja apie jūsų portalo temas, jūs tampate ne tik informacijos šaltiniu, bet bendruomenės dalimi.
Ir paskutinis, bet galbūt svarbiausias dalykas – nepamirškite, kodėl pradėjote. Daugelis portalų, pasiekę tam tikrą sėkmę, pradeda kompromituoti savo vertybes dėl pinigų ar populiarumo. Rašo clickbait antraštes, publikuoja abejotino turinio reklamas, pamiršta savo pradinę misiją. Tai trumpalaikė strategija, kuri ilgainiui sunaikina pasitikėjimą.
Regioninis naujienų portalas nėra greito praturtėjimo schema. Tai maratonas, ne sprintas. Bet jei turite aiškią nišą, nuosekliai kuriate kokybišką turinį, statote tikrus santykius su savo auditorija ir išmanote, kaip iš to užsidirbti bent minimalius pinigus – turite visas šansas sukurti kažką vertingo ir ilgalaikio. Tik nepamirškite, kad skaičiai – 10,000 skaitytojų, 6 mėnesiai – yra tik orientyrai, o ne tikslas pats savaime. Tikrasis klausimas – ar kuriate kažką, kas realiai svarbu jūsų bendruomenei?