Mokslo metų trukmė Lietuvoje: diskusijos ir perspektyvos

Lietuvoje vis dažniau diskutuojama apie mokslo metų trukmę ir galimą jų trumpinimą. Ši tema kelia daug diskusijų tarp mokinių, tėvų ir pedagogų. Vieni teigia, kad ilgesni mokslo metai padeda geriau įsisavinti mokomąją medžiagą, kiti mano, kad per ilgas mokymosi laikotarpis gali sukelti pervargimą ir sumažinti mokinių motyvaciją.

Pervargimo problema

Pagrindinis argumentas už mokslo metų trumpinimą yra mokinių ir mokytojų pervargimas. Ilgai trunkantys mokslo metai gali sukelti stresą ir nuovargį, ypač vyresnių klasių mokiniams, kurie ruošiasi egzaminams. Be to, ilgesnės vasaros atostogos suteiktų daugiau laiko poilsiui ir galimybių užsiimti neformaliu ugdymu ar kitomis veiklomis.

Pasak 2022 m. Vilniaus universiteto atlikto tyrimo, net 68% Lietuvos moksleivių patiria vidutinio ar aukšto lygio mokymosi stresą mokslo metų pabaigoje. Šie skaičiai kelia nerimą psichologams ir švietimo specialistams, ypač žinant, kad Lietuvos mokiniai mokosi vidutiniškai 185 dienas per metus, kai tuo tarpu Suomijoje – tik 170 dienų.

Ilgesnių mokslo metų privalumai

Kita vertus, ilgesni mokslo metai leidžia išsamiau nagrinėti mokomąją medžiagą, suteikia daugiau laiko pasiruošti egzaminams ir įgyti gilesnių žinių. Be to, ilgesnis mokymosi laikotarpis gali padėti išvengti žinių praradimo, kuris dažnai pasireiškia po ilgų vasaros atostogų.

Švietimo ministerijos duomenimis, po vasaros atostogų mokiniai praranda apie 20-30% per mokslo metus įgytų matematikos žinių ir apie 10-15% skaitymo įgūdžių. Šis reiškinys, vadinamas „vasaros nuosmukiu”, ypač aktualus žemesnių socialinių sluoksnių vaikams, kurie vasarą turi mažiau galimybių dalyvauti edukacinėse veiklose.

Tarptautinė patirtis

Įdomu pastebėti, kad skirtingose šalyse mokslo metų trukmė gerokai skiriasi. Pavyzdžiui, Pietų Korėjoje mokiniai mokosi apie 220 dienų per metus, Japonijoje – 210, o Danijoje – tik apie 160 dienų. Nors Pietų Korėjos mokiniai rodo puikius rezultatus tarptautiniuose PISA tyrimuose, jie taip pat pasižymi aukštais streso rodikliais ir mažu pasitenkinimu gyvenimu.

Suomija, kurios švietimo sistema laikoma viena geriausių pasaulyje, turi trumpesnius mokslo metus nei Lietuva, tačiau akcentuoja kokybišką mokymosi laiką ir efektyvius mokymo metodus. Suomių mokiniai turi daugiau pertraukų tarp pamokų (įprastai 15 minučių po kiekvienos 45 minučių pamokos) ir mažiau namų darbų.

Kompromiso paieškos

Švietimo ekspertai siūlo ieškoti kompromiso, kuris leistų suderinti mokymosi kokybę ir mokinių bei mokytojų gerovę. Vienas iš galimų sprendimų galėtų būti lankstesnis mokslo metų planavimas, įtraukiant daugiau pertraukų ar trumpesnių atostogų per mokslo metus.

Lietuvos edukologijos universiteto profesorė dr. Jūratė Valuckienė siūlo apsvarstyti „3-1-3-1-3” modelį, kai po kiekvienų trijų mėnesių mokymosi sektų vieno mėnesio atostogos. Toks modelis jau sėkmingai taikomas kai kuriose JAV mokyklose ir padeda išvengti mokinių pervargimo bei žinių praradimo.

Balansas tarp kokybės ir gerovės

Galutinį sprendimą dėl mokslo metų trukmės turėtų priimti švietimo politikos formuotojai, atsižvelgdami į visų suinteresuotų šalių nuomones ir mokslinius tyrimus apie mokymosi efektyvumą. Svarbu rasti balansą, kuris užtikrintų tiek aukštą mokymosi kokybę, tiek mokinių ir mokytojų gerovę.

Ateities mokykla: laikas permąstyti tradicijas

Gyvename sparčių pokyčių laikais, kai tradicinės švietimo paradigmos nebeatitinka šiuolaikinio pasaulio poreikių. Mokslo metų trukmės klausimas – tik ledkalnio viršūnė platesnėje diskusijoje apie tai, kokios švietimo sistemos reikia XXI amžiaus Lietuvai.

Galbūt vietoj to, kad klaustume „kiek dienų mokiniai turėtų praleisti mokykloje?”, turėtume klausti „kaip padaryti kiekvieną mokykloje praleistą dieną prasmingesnę?”. Juk svarbiausia ne laikas, o tai, ką tuo laiku sukuriame. Šiuolaikinė mokykla turėtų būti vieta, kur mokomasi ne tik faktų, bet ir kritinio mąstymo, kūrybiškumo bei bendradarbiavimo – įgūdžių, kurie išliks vertingi nepriklausomai nuo to, kaip keisis pasaulis.

Sprendžiant mokslo metų trukmės klausimą, nepamirškime, kad siekiame ne tik geresnių akademinių rezultatų, bet ir laimingesnių, sveikesnių bei labiau motyvuotų jaunų žmonių. Gal tuomet atsakymas slypi ne dienų skaičiuje, o jų kokybėje?