Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lietuvos mokesčių pertvarka: tarp ekonominio būtinumo ir politinių ginčų

Lietuvos politinėje arenoje vyksta intensyvios diskusijos dėl mokesčių pertvarkos, kurią siūlo valdančioji koalicija. Po koalicinės tarybos posėdžio, kuriame dalyvavo pagrindinių partijų atstovai, buvo pateikti komentarai apie planuojamus pokyčius ir jų galimą poveikį šalies ekonomikai bei gyventojams.

Valdančiosios koalicijos atstovai pabrėžė, kad mokesčių pertvarka yra būtina siekiant užtikrinti tvarų ekonomikos augimą ir socialinį teisingumą. Jie teigė, kad dabartinė mokesčių sistema yra pasenusi ir nebeatitinka šiuolaikinių ekonomikos poreikių. Pertvarkos tikslas – sukurti efektyvesnę ir teisingesnę mokesčių sistemą, kuri skatintų investicijas ir mažintų socialinę nelygybę.

Siūlomų pakeitimų esmė

Finansų ministrė Gintarė Skaistė praėjusią savaitę pristatė pagrindinius mokesčių pertvarkos elementus, tarp kurių – GPM tarifo suvienodinimas iki 20%, NPD didinimas iki 625 eurų, bei PVM lengvatų peržiūrėjimas. Siūloma taip pat įvesti nekilnojamojo turto mokesčio progresyvumą, kai būtų apmokestinamas NT, kurio vertė viršija 150 000 eurų.

„Mūsų tikslas – sukurti tokią mokesčių sistemą, kuri būtų suprantama, aiški ir kartu skatintų ekonomikos augimą”, – teigė ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė po koalicijos tarybos posėdžio.

Pertvarkos iniciatoriai pabrėžia, kad pakeitimai turėtų padėti Lietuvai spręsti demografines problemas ir mažinti atotrūkį nuo kitų ES šalių pagal mokestinių pajamų ir BVP santykį, kuris Lietuvoje siekia tik 30,5%, kai ES vidurkis yra apie 40%.

Opozicijos kritika ir alternatyvūs pasiūlymai

Opozicijos atstovai, savo ruožtu, išreiškė susirūpinimą dėl galimo mokesčių naštos padidėjimo gyventojams ir verslui. Jie teigė, kad siūlomi pokyčiai gali neigiamai paveikti smulkųjį ir vidutinį verslą, kuris yra svarbus šalies ekonomikos variklis. Opozicija taip pat kritikavo valdančiuosius dėl nepakankamo dialogo su visuomene ir verslo bendruomene rengiant šią pertvarką.

Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkė Vilija Blinkevičiūtė pabrėžė: „Mokesčių reforma negali būti vykdoma skubotai ir neįvertinus visų galimų pasekmių. Mūsų skaičiavimai rodo, kad siūlomi pakeitimai labiausiai paveiks vidutines pajamas gaunančius gyventojus, o tai prieštarauja socialinio teisingumo principams.”

Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos” lyderis Saulius Skvernelis siūlo alternatyvų mokesčių modelį, kuriame būtų numatytas didesnis mokesčių progresyvumas ir mažesnė našta smulkiajam verslui. Jo teigimu, „valdančiųjų siūloma pertvarka yra nesubalansuota ir neatitinka ekonominių realijų”.

Verslo bendruomenės reakcija

Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Andrius Romanovskis išreiškė susirūpinimą dėl planuojamų mokestinių pakeitimų tempo: „Verslui reikia stabilumo ir nuspėjamumo. Bet kokie esminiai mokesčių sistemos pakeitimai turėtų būti įgyvendinami palaipsniui, suteikiant verslui pakankamai laiko prisitaikyti.”

Investuotojų forumas pabrėžė, kad Lietuva konkuruoja dėl investicijų su kitomis regiono šalimis, todėl mokesčių politika turi būti konkurencinga. Forumo duomenimis, Lietuvos efektyvus pelno mokesčio tarifas jau dabar yra vienas aukščiausių Baltijos regione – 16,5%, palyginti su Latvijos 14,3% ir Estijos 14%.

Diskusijos dėl mokesčių pertvarkos tęsiasi, ir tikimasi, kad artimiausiu metu bus pateikti konkretūs pasiūlymai, kurie bus svarstomi Seime. Valdančioji koalicija siekia, kad pertvarka būtų įgyvendinta kuo greičiau, tačiau opozicija ragina neskubėti ir išsamiai įvertinti visus galimus padarinius.

Visuomenė laukia daugiau informacijos apie tai, kaip siūlomi pokyčiai paveiks jų kasdienį gyvenimą ir finansinę padėtį. Tuo tarpu ekspertai pabrėžia, kad bet kokia mokesčių reforma turi būti gerai apgalvota ir pagrįsta išsamiais ekonominiais skaičiavimais, kad būtų išvengta neigiamų pasekmių.

Tarp politinių ambicijų ir ekonominės realybės

Žvelgiant į platesnį kontekstą, Lietuvos mokesčių pertvarkos diskusijos vyksta sudėtingu metu – kai ekonomika dar atsigauna po pandemijos sukeltų iššūkių, o geopolitinė situacija regione išlieka įtempta. Ekonomistai pastebi, kad mokesčių sistema turi ne tik užtikrinti pakankamas biudžeto pajamas, bet ir išlikti patraukli investuotojams.

„Mokesčių sistema yra valstybės stuburas, tačiau ji negali būti reformuojama atsiribojant nuo realių ekonominių sąlygų,” – teigia Vilniaus universiteto ekonomikos profesorius Romas Lazutka. „Reforma, kuri atrodo teisinga popieriuje, gali sukelti netikėtų pasekmių praktikoje.”

Kokį kelią pasirinks Lietuva – greitų pokyčių ar nuoseklios evoliucijos – parodys artimiausi mėnesiai. Tačiau akivaizdu, kad sprendimas turės ilgalaikį poveikį ne tik valstybės finansams, bet ir kiekvieno piliečio gerovei. Todėl diskusijose turėtų dalyvauti ne tik politikai, bet ir plačioji visuomenė, kurios interesams ši reforma turėtų tarnauti.

Parašykite komentarą