Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Telefonų draudimas mokyklose: nauja iniciatyva Lietuvoje

Lietuvoje siūloma uždrausti mokiniams mokyklose naudotis mobiliaisiais telefonais. Šis pasiūlymas kyla iš susirūpinimo dėl vaikų dėmesio sutelkimo ir mokymosi kokybės. Manoma, kad telefonai trukdo mokiniams susikaupti pamokų metu, o taip pat gali skatinti patyčias ir socialinę izoliaciją.

Pasiūlymo šalininkai teigia, kad telefonų draudimas padėtų sukurti geresnę mokymosi aplinką, kurioje mokiniai galėtų labiau susikoncentruoti į mokymosi procesą. Be to, tai galėtų sumažinti socialinį spaudimą, kurį vaikai patiria dėl socialinių tinklų ir nuolatinio ryšio su bendraamžiais.

Kritikai, tačiau, teigia, kad toks draudimas gali būti sunkiai įgyvendinamas ir gali sukelti papildomų iššūkių mokykloms. Jie taip pat pabrėžia, kad telefonai gali būti naudingi mokymosi priemonės, jei naudojami tinkamai, ir kad svarbu mokyti vaikus atsakingai naudotis technologijomis.

Tarptautinė patirtis ir moksliniai tyrimai

Lietuvos iniciatyva nėra unikali – panašūs draudimai jau veikia Prancūzijoje, kur nuo 2018 metų mokiniams iki 15 metų draudžiama naudotis telefonais mokyklose. Taip pat Italija 2022 metais įvedė panašius apribojimus, o Suomijoje daugelis mokyklų savarankiškai taiko telefonų naudojimo ribojimus.

Moksliniai tyrimai rodo nevienareikšmius rezultatus. 2019 metais Londono ekonomikos mokyklos atliktas tyrimas parodė, kad mokyklose, kuriose buvo uždrausta naudotis telefonais, mokinių pasiekimai pagerėjo vidutiniškai 6,4%. Ypač ryškus teigiamas poveikis pastebėtas tarp žemesnius pasiekimus turinčių mokinių.

Kita vertus, 2021 metais Danijos mokyklų tyrimas atskleidė, kad kontroliuojamas telefonų naudojimas mokymo tikslais gali turėti teigiamą poveikį mokinių įsitraukimui ir mokymosi rezultatams, ypač naudojant specializuotas edukacines programėles.

Lietuvos švietimo bendruomenės reakcija

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai nurodo, kad šiuo metu rengiamos rekomendacijos, o ne griežtas draudimas. Siūloma mokykloms pačioms nusistatyti taisykles, atsižvelgiant į konkrečios mokyklos kontekstą.

„Negalime ignoruoti technologijų, kurios yra mūsų kasdienybės dalis, bet turime mokyti jomis naudotis atsakingai,” – teigia vienas iš ministerijos atstovų.

Tuo tarpu Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos pirmininkas pabrėžia, kad jau dabar dauguma mokyklų turi vidines taisykles dėl telefonų naudojimo: „Kai kurios mokyklos reikalauja telefonus palikti specialiose dėžutėse pamokų metu, kitos leidžia naudoti tik mokytojui leidus edukaciniais tikslais.”

Tėvų nuomonės taip pat išsiskiria. Dalis tėvų palaiko draudimą, nurodydami, kad vaikai pernelyg priklausomi nuo išmaniųjų įrenginių. Kiti nerimauja dėl galimybės susisiekti su vaikais ekstremaliose situacijose.

Tarp draudimo ir skaitmeninio raštingumo

Vietoj tradicinės išvadų dalies, verta pažvelgti į šią dilemą platesniame kontekste. Telefonų draudimas mokyklose – tai tik ledkalnio viršūnė diskusijoje apie technologijų vietą švietime. Uždrausti lengva, bet ar tai išspręs gilumines problemas?

Galbūt vietoj kategorišką „taip” ar „ne” telefonams, turėtume galvoti apie subalansuotą požiūrį – riboti naudojimą ten, kur jis trukdo, ir skatinti ten, kur jis naudingas. Svarbiausia, kad mokykla taptų vieta, kur vaikai išmoksta ne tik matematikos ar istorijos, bet ir skaitmeninio pilietiškumo – kaip atsakingai naudotis technologijomis, kurios neišvengiamai bus jų ateities dalis.

Kaip sakė vienas mokytojas iš Kauno: „Mes negalime paruošti vaikų ateičiai, atkirsdami juos nuo įrankių, kurie tą ateitį kurs. Bet negalime ir leisti, kad tie įrankiai užvaldytų jų protus.”

Parašykite komentarą