Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Seimo narių kelionės: tarp būtinybės ir visuomenės nepasitikėjimo

Seimo narių kelionės už parlamentines lėšas kelia diskusijas visuomenėje. Nors šios kelionės dažnai pateisinamos kaip būtinos parlamentinei veiklai, kyla klausimų dėl jų tikslingumo ir skaidrumo. Seimo narys Jansonas teigia, kad tokios kelionės yra sudėtingas darbas, nes reikia nuolat bendrauti su rinkėjais, net ir naktimis. Jis pabrėžia, kad tai nėra lengva užduotis, nes reikia nuolat būti pasiruošusiam atsakyti į rinkėjų klausimus ir spręsti jų problemas. Vis dėlto, visuomenė dažnai abejoja, ar visos kelionės yra būtinos ir ar jos tikrai prisideda prie geresnio atstovavimo rinkėjams. Ši tema išlieka aktuali, nes skaidrumas ir atsakomybė yra esminiai demokratijos principai, kurių turi laikytis visi politikai.

Kelionių biudžetas ir statistika

Pagal Seimo kanceliarijos duomenis, 2023 metais parlamentarų kelionėms iš valstybės biudžeto buvo skirta daugiau nei 1,2 milijono eurų. Šios lėšos apima tiek keliones Lietuvoje, tiek užsienyje. Vidutiniškai vienas Seimo narys per metus kelionėms išleidžia apie 8-10 tūkst. eurų, tačiau kai kurių parlamentarų išlaidos gerokai viršija šį vidurkį.

Statistika rodo, kad populiariausios užsienio kelionių kryptys yra Briuselis, kur vyksta įvairūs ES institucijų renginiai, taip pat Varšuva, Berlynas ir Ryga – kaimyninių šalių sostinės, su kuriomis Lietuva palaiko glaudžius tarptautinius ryšius. Tačiau visuomenės dėmesį ypač patraukia tolimesnės kelionės į egzotiškas šalis, kurių nauda parlamentinei veiklai ne visada akivaizdi.

Skirtingos pozicijos

Seimo narė Giedrė Purvaneckienė, komentuodama situaciją, pabrėžė, kad kelionės yra būtina parlamentinės diplomatijos dalis: „Negalime užsidaryti savo burbule. Tarptautiniai kontaktai, dalyvavimas konferencijose ir dvišaliai susitikimai padeda stiprinti Lietuvos pozicijas tarptautinėje arenoje ir spręsti mūsų piliečiams svarbius klausimus.”

Tuo tarpu politologas Tomas Janeliūnas iš Vilniaus universiteto atkreipia dėmesį į skaidrumo problemą: „Problema ne pačiose kelionėse, o jų naudos pagrindime. Visuomenė turi teisę žinoti, kokią konkrečią naudą atneša kiekviena kelionė, finansuojama mokesčių mokėtojų pinigais. Deja, šiuo metu trūksta aiškių kriterijų ir ataskaitų, kurios parodytų kelionių rezultatus.”

Europos praktika

Palyginimui, daugelyje Europos šalių parlamentarų kelionių išlaidos yra griežčiau kontroliuojamos. Pavyzdžiui, Švedijoje ir Danijoje parlamentarai privalo pateikti išsamias ataskaitas apie kiekvienos kelionės rezultatus, o šios ataskaitos yra viešai prieinamos piliečiams. Vokietijoje veikia aiškūs kriterijai, pagal kuriuos vertinamas kelionių tikslingumas.

Estijoje, kurios praktika dažnai laikoma pavyzdine, parlamentarų kelionių biudžetas yra mažesnis nei Lietuvoje, nors BVP vienam gyventojui ten yra didesnis. Estijos parlamentarai taip pat privalo viešai pagrįsti kiekvienos kelionės būtinumą ir po jos pateikti konkrečius rezultatus.

Piliečių nuomonė

2023 m. atlikta „Vilmorus” apklausa parodė, kad net 67% Lietuvos gyventojų mano, jog parlamentarų kelionių išlaidos turėtų būti griežčiau kontroliuojamos. 42% respondentų teigė, kad dabartinė sistema nėra pakankamai skaidri, o 38% abejojo, ar visos kelionės yra būtinos.

Pilietinės visuomenės organizacija „Skaidri Lietuva” praėjusiais metais inicijavo peticiją, reikalaujančią sugriežtinti parlamentarų kelionių kontrolę ir viešumą. Peticiją pasirašė daugiau nei 15 tūkstančių piliečių.

Tarp prabangos ir būtinybės: kur brėžti ribą?

Parlamentarų kelionės išlieka jautri tema, balansuojanti tarp demokratinio atstovavimo būtinybės ir atsakingo mokesčių mokėtojų pinigų naudojimo. Nors niekas neginčija tarptautinių ryšių svarbos, akivaizdu, kad reikalingi aiškesni kriterijai ir didesnė atskaitomybė.

Galbūt verta pasimokyti iš Šiaurės šalių, kur skaidrumas ir efektyvumas eina koja kojon. Parlamentarai turėtų ne tik deklaruoti kelionių išlaidas, bet ir aiškiai parodyti, kokią konkrečią naudą jos atnešė Lietuvos žmonėms. Tik tada galėsime kalbėti apie tikrą atstovavimą, o ne apie privilegijas, kurios kelia pagrįstą visuomenės nepasitenkinimą.

Kaip taikliai pastebėjo vienas politikos apžvalgininkas: „Demokratija brangiai kainuoja, bet jos kaina neturėtų būti matuojama business klasės bilietais ir penkių žvaigždučių viešbučiais.”

Parašykite komentarą