Nesutarimai Seime: ar Jansonio ir Dūdėno konfliktas išjudins valdančiąją koaliciją?

Lietuvos politinėje arenoje pastaruoju metu daug diskusijų sukėlė Seimo nario Jono Jansonio ir Seimo pirmininko pavaduotojo Vytauto Dūdėno nesutarimai. Nors kai kurie politologai ir žiniasklaida spėlioja, ar šie nesutarimai gali sukelti rimtų pasekmių valdančiajai koalicijai, daugelis ekspertų mano, kad tai nėra pakankamai reikšminga problema, galinti sugriauti esamą politinę pusiausvyrą.

Politikos apžvalgininkai teigia, kad tokie nesutarimai yra įprasti bet kurioje demokratinėje sistemoje, kurioje skirtingos partijos ir jų nariai turi skirtingus interesus ir požiūrius. Tačiau svarbiausia yra tai, kaip šie nesutarimai yra sprendžiami ir ar jie sukelia ilgalaikių pasekmių.

Konflikto ištakos ir kontekstas

Nesutarimų tarp Jansonio ir Dūdėno pradžia siekia praėjusių metų pabaigą, kai Seime buvo svarstomas biudžeto projektas. Jansonius, priklausantis Laisvės partijai, griežtai kritikavo kai kuriuos ekonominius sprendimus, kuriuos palaikė konservatorių atstovas Dūdėnas. Ypač aštri diskusija kilo dėl mokesčių reformos ir lėšų perskirstymo švietimo sektoriui.

Kaip pastebi VU Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentė dr. Ainė Ramonaitė, „šis konfliktas nėra vien asmeninis – jis atspindi gilesnius ideologinius skirtumus tarp koalicijos partnerių, ypač ekonominės politikos klausimais”.

Situaciją dar labiau komplikavo neseniai įvykęs incidentas Seimo posėdžio metu, kai Jansonius viešai apkaltino Dūdėną „manipuliuojant faktais” diskutuojant apie Europos žaliojo kurso įgyvendinimą Lietuvoje. Į šį pareiškimą Dūdėnas reagavo itin griežtai, pavadindamas tokius kaltinimus „neatsakingais ir kenkiančiais konstruktyviam darbui”.

Valdančiosios koalicijos reakcija

Valdančiosios koalicijos atstovai pabrėžia, kad jų pagrindinis tikslas yra tęsti pradėtus darbus ir įgyvendinti savo programą, o asmeniniai nesutarimai neturėtų trukdyti šiam procesui. Jie taip pat pažymi, kad koalicija yra pasirengusi spręsti bet kokius iškilusius nesutarimus dialogo ir kompromiso būdu.

Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė praėjusią savaitę spaudos konferencijoje pareiškė: „Koalicija remiasi skirtingų partijų bendradarbiavimu, tad nuomonių įvairovė yra neišvengiama. Svarbiausia – gebėjimas diskutuoti ir rasti sprendimus, o ne dramatizuoti kiekvieną nesutarimą.”

Tuo tarpu Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen pakvietė abi puses „nusiraminti ir grįžti prie konstruktyvaus darbo”, pabrėždama, kad „vidiniai nesutarimai neturėtų užgožti svarbių valstybei klausimų sprendimo”.

Politologų vertinimai ir prognozės

Vis dėlto, politologai įspėja, kad jei tokie nesutarimai taps dažnesni ir intensyvesni, tai gali sukelti didesnę įtampą koalicijoje ir netgi paskatinti kai kuriuos jos narius ieškoti naujų politinių sąjungininkų. Todėl svarbu, kad politiniai lyderiai rastų būdų, kaip efektyviai spręsti iškilusias problemas ir užtikrinti stabilų koalicijos darbą.

Mykolo Romerio universiteto profesorius Tomas Janeliūnas atkreipia dėmesį, kad „artėjant Seimo rinkimams 2024 metais, tokio pobūdžio konfliktai gali dažnėti, nes partijos pradeda aktyviau pozicionuoti save rinkėjų akyse ir pabrėžti savo išskirtinumą”.

Įdomu tai, kad panašūs nesutarimai stebimi ir kitose Europos šalyse, kur veikia koalicinės vyriausybės. Pavyzdžiui, Vokietijoje „šviesoforo koalicija” taip pat susiduria su vidiniais nesutarimais dėl ekonominės politikos ir klimato kaitos klausimų.

Politinės audros ar kasdienė demokratijos rutina?

Apibendrinant, nors Jansonio ir Dūdėno nesutarimai šiuo metu nėra laikomi rimta grėsme koalicijos stabilumui, situacija reikalauja atidžios stebėsenos ir atsakingo požiūrio iš visų politinių žaidėjų. Lietuvos politinė sistema per pastaruosius dešimtmečius subrendo tiek, kad geba atlaikyti tokio lygio įtampas ir konfliktus.

Kaip taikliai pastebėjo politikos veteranas Vytenis Andriukaitis, „demokratija nėra ramiai tekantis upelis – tai kartais audringas procesas, kuriame nuomonių susidūrimas yra ne tik neišvengiamas, bet ir būtinas”. Galbūt šis konfliktas tėra dar vienas įrodymas, kad Lietuvos demokratija, nepaisant visų iššūkių, išlieka gyvybinga ir funkcionali – sistema, kurioje skirtingos nuomonės ne tik toleruojamos, bet ir sudaro pačią jos esmę.