Kai technologija pradeda keistai elgtis
Žinote tą jausmą, kai sėdate žaisti mėgstamo žaidimo po ilgos darbo dienos, o jūsų patikima konsolė ar žaidimų kompiuteris tiesiog… neveikia kaip turėtų? Galbūt ekranas užstringa, garsas pradeda traškėti, arba viskas tiesiog išsijungia pačiu įdomiausiuoju momentu. Vilniaus gyventojai, kaip ir visur kitur, vis dažniau susiduria su šiais iššūkiais, ypač kai technika tampa vis sudėtingesne.
Problema ta, kad dažnai mes linkę ignoruoti pirmuosius požymius. „Turbūt tai tik laikinas sutrikimas”, – sakome sau. Arba: „Gal reikia tiesiog perkrauti sistemą”. Tačiau realybė tokia, kad ankstyvasis problemų atpažinimas gali sutaupyti ne tik pinigų, bet ir jūsų brangių žaidimų įrašų, nustatymų bei pačios įrangos.
Šiame straipsnyje pasidalinsiu konkrečiais ženklais, į kuriuos verta atkreipti dėmesį, ir padėsiu suprasti, kada tikrai reikia kreiptis į specialistus, o ne bandyti viską sutvarkyti patiems.
Garso problemos – daugiau nei tik nepatogumas
Pradėkime nuo to, kas dažnai atrodo kaip mažmožis – garso sutrikimų. Jei jūsų konsolėje ar kompiuteryje pradeda girdėtis keisti garsai, kurie neturėtų ten būti, tai rimtas signalas. Kalbame ne apie žaidimo garso efektus, o apie mechanines problemas.
Pavyzdžiui, aukštas cypimas ar švokštimas dažnai reiškia, kad ventiliatoriai dirba per intensyviai arba jų guoliai susidėvėję. PlayStation 4 ar Xbox One konsolės ypač linkusios į šią problemą po kelių metų naudojimo. Tai ypač aktualu Vilniuje, kur vasarą butai gali būti gana karšti, o papildomas perkaitimas tik pagreitina ventiliatorių nusidėvėjimą.
Kitas nerimą keliantis garsas – traškėjimas ar spragėjimas iš garsiakalbių. Tai gali reikšti problemų su garso plokšte, laidais ar net maitinimo bloku. Jei šis garsas pasirodo tik tam tikruose žaidimuose ar programose, problema gali būti programinė. Bet jei girdite jį nuolat, net meniu ekranuose – laikas susirūpinti.
Dar vienas požymis – konsolės ar kompiuterio skleidžiamas mechaninis garsas, panašus į trinimą ar braukimą. Tai dažnai reiškia, kad kietojo disko mechaninės dalys (jei turite HDD, o ne SSD) pradeda gesti. Šiuo atveju veiksmas turi būti greitas – kol dar galite išsaugoti savo duomenis.
Perkaitimas ir ventiliacijos problemos
Perkaitimas yra viena iš dažniausių priežasčių, kodėl žaidimų įranga sugenda. Ir dažnai mes patys to nepastebime, kol nebūna per vėlu. Kaip suprasti, kad jūsų įranga perkaista?
Pirmas ir akivaizdžiausias požymis – įranga tampa karšta liesti. Taip, žaidimų konsolės ir kompiuteriai šyla naudojimo metu, bet jei negalite rankos prilaikyti ant korpuso ilgiau nei kelias sekundes – tai problema. PlayStation 5, pavyzdžiui, turi labai efektyvią aušinimo sistemą, bet jei ji užsikimšusi dulkėmis (o Vilniaus senamiestis gali būti dulkėtas, ypač vasarą), net geriausia sistema nepadės.
Kitas požymis – staigūs išsijungimai. Jei konsolė ar kompiuteris tiesiog išsijungia žaidžiant, ypač reikliems grafikos žaidimams, tai beveik visada reiškia perkaitimą. Įranga turi apsaugos mechanizmą, kuris ją išjungia, kad apsaugotų komponentus nuo gedimo. Tai gera funkcija, bet jei ji aktyvuojama reguliariai – turite problemą.
Taip pat atkreipkite dėmesį į ventiliatorių garsą. Jei jie nuolat sukasi maksimaliu greičiu ir skamba kaip reaktyvinis lėktuvas, net kai žaidžiate nesudėtingus žaidimus ar naršote meniu, sistema kovoja su karščiu. Tai gali reikšti, kad termopasta (speciali medžiaga tarp procesoriaus ir aušintuvo) išdžiūvo ir reikia jos pakeisti.
Vaizdo ir grafikos sutrikimai
Grafikos problemos gali pasireikšti įvairiai, ir ne visos jos reiškia aparatinę gedimą. Tačiau yra tam tikrų ženklų, kurie turėtų jus įspėti.
Artefaktai ekrane – tai keisti spalvoti kvadratėliai, linijos ar iškraipymai, kurie neturėtų būti žaidimo grafikos dalis. Jei matote tokius dalykus, ypač jei jie atsiranda įvairiuose žaidimuose, tai gali reikšti vaizdo plokštės problemą. Žaidimų kompiuteriuose tai dažnai reiškia, kad GPU (grafikos procesorius) perkaista arba pradeda gesti.
Ekrano mirgėjimas ar juodos juostos taip pat nėra normalūs. Kartais tai gali būti HDMI kabelio problema (ir tai lengviausia išspręsti – tiesiog pakeisti kabelį), bet jei problema išlieka su nauju kabeliu, tai aparatinė gedimas.
Sumažėjęs našumas taip pat gali būti požymis. Jei žaidimai, kurie anksčiau veikė sklandžiai, dabar stringa ar lėtėja, nors nieko nepakeitėte, tai gali reikšti, kad aparatinė įranga kovoja su problemomis. Tai ypač aktualu žaidimų kompiuteriams – jei FPS (kadrų per sekundę) rodikliai krenta be akivaizdžios priežasties, verta patikrinti sistemą.
Keisti elgesio pokyčiai ir programiniai sutrikimai
Ne visos problemos yra akivaizdžiai aparatinės. Kartais įranga elgiasi keistai, ir sunku pasakyti, ar tai programinė, ar aparatinė problema.
Pavyzdžiui, jei jūsų konsolė ar kompiuteris pradeda atsitiktinai perkrauti sistemą, tai gali būti ir programinė klaida, ir aparatinė problema. Tačiau jei tai vyksta reguliariai ir nepriklauso nuo to, ką darote, greičiausiai tai aparatinė gedimas – dažniausiai susijęs su maitinimo bloku ar pagrindinės plokštės problemomis.
Žaidimai ar programos, kurios nebesileidžia arba užstringa įkėlimo metu, taip pat gali signalizuoti apie problemą. Jei tai vyksta su vienu žaidimu – problema greičiausiai tame žaidime. Bet jei tai vyksta su daugeliu žaidimų ar programų, ypač su tais, kurie anksčiau veikė puikiai, tai gali reikšti kietojo disko ar atminties problemą.
Vilniaus gyventojams, kurie perka naudotas konsoles ar kompiuterius (o tai populiaru tarp studentų ir jaunų žmonių), ypač svarbu atkreipti dėmesį į šiuos požymius. Kartais pardavėjai bando paslėpti problemas, ir tik namuose pastebite, kad kažkas ne taip.
Maitinimo ir elektros problemos
Maitinimo problemos gali būti klastingos, nes jos ne visada akivaizdžios. Tačiau jos yra vienos iš rimčiausių, nes gali sugadinti kitus komponentus.
Jei jūsų įranga neįsijungia iš karto – reikia paspausti maitinimo mygtuką kelis kartus arba palaukti – tai aiškus požymis. Taip pat jei įranga įsijungia, bet po kelių sekundžių vėl išsijungia, tai beveik tikrai maitinimo bloko problema.
Keistas kvapas, ypač degėsių ar plastiko, yra rimtas pavojaus signalas. Jei užuodžiate kažką panašaus, nedelsiant išjunkite įrangą iš elektros tinklo ir nesinaudokite ja, kol specialistas nepatikrina. Tai gali reikšti, kad kažkas viduje dega ar lydosi.
Žaidimų kompiuteriuose maitinimo blokai (PSU) yra dažna gedimų vieta, ypač jei naudojamas pigus ar netinkamos galios blokas. Jei turite galingą vaizdo plokštę, bet silpną maitinimo bloką, sistema gali veikti normaliai lengvuose žaidimuose, bet striginėti ar išsijunginėti reikliuose.
Konsolėse, tokiose kaip PlayStation ar Xbox, maitinimo problemos dažnai susijusios su vidiniais komponentais, ir jas saugiau taisyti specialistams. Bandymas pataisyti pačiam gali ne tik pabloginti situaciją, bet ir panaikinti garantiją (jei ji dar galioja).
Kada tikrai reikia profesionalios pagalbos
Dabar, kai žinote pagrindinius požymius, kyla klausimas – kada bandyti spręsti problemą pačiam, o kada kreiptis į specialistus?
Yra keletas situacijų, kai profesionali pagalba yra būtina. Pirma, bet kokios problemos, susijusios su skysčių patekimu į įrangą. Jei ant konsolės ar kompiuterio išsiliejote kavos, vandens ar kito skysčio – nedelsiant išjunkite iš elektros ir neįjunkite vėl. Skysčiai gali sukelti trumpąjį jungimą ir sugadinti daugelį komponentų. Specialistai turi įrangą ir žinių, kaip išvalyti ir patikrinti sistemą.
Antra, bet kokios problemos, susijusios su fiziniu pažeidimu. Jei konsolė nukrito, buvo smūgiuota ar kitaip mechaniškai pažeista – reikia profesionalaus patikrinimo. Net jei atrodo, kad viskas veikia, vidiniai komponentai gali būti pažeisti ir gedimas gali pasireikšti vėliau.
Trečia, jei nežinote tikslios problemos priežasties, bet įranga akivaizdžiai veikia netinkamai. Kartais simptomai gali būti klaidinantys – tai, kas atrodo kaip vaizdo plokštės problema, gali būti RAM atminties gedimas. Profesionalūs servisai Vilniuje turi diagnostikos įrangą, kuri gali tiksliai nustatyti problemą.
Ketvirta, garantiniai atvejai. Jei jūsų įranga dar turi galiojančią garantiją, bet koks bandymas taisyti pačiam ją panaikins. Net jei esate techniškai įgudęs, verta kreiptis į oficialų servisą ar parduotuvę, kur pirkote.
Ką galite padaryti patys prieš kreipdamiesi į servisą
Yra keletas paprastų dalykų, kuriuos galite išbandyti patys, prieš skubėdami į remonto centrą. Tai gali sutaupyti laiko ir pinigų, jei problema paprasta.
Pirmiausiai – dulkių valymas. Tai skamba banaliai, bet dauguma perkaitimo problemų kyla dėl dulkių. Galite naudoti suspausto oro balionėlį (parduodamas elektronikos parduotuvėse) ir atsargiai išpūsti dulkes iš ventiliacijos angų. Tik nedarykite to veikiančiai įrangai ir neišardykite konsolės, jei neturite patirties.
Antra – programinės įrangos atnaujinimas. Kartais problemos kyla dėl pasenusios sistemos programinės įrangos. Patikrinkite, ar yra prieinami atnaujinimai jūsų konsolei ar kompiuterio operacinei sistemai. PlayStation ir Xbox konsolės reguliariai gauna atnaujinimus, kurie taiso klaidas.
Trečia – kabelių patikrinimas. Tai atrodo akivaizdu, bet dažnai problema būna tiesiog atsilaisvinusiame ar pažeistame kabelyje. Patikrinkite visus junginius – maitinimo, HDMI, USB. Jei įmanoma, išbandykite su kitais kabeliais.
Ketvirta – sistemos nustatymai. Kartais problemos kyla dėl neteisingų nustatymų. Pavyzdžiui, jei vaizdo nustatymai neatitinka jūsų televizoriaus galimybių, galite matyti tuščią ekraną ar iškraipytą vaizdą. Daugelis konsolių turi saugųjį režimą, kuris leidžia atkurti numatytuosius nustatymus.
Tačiau svarbu žinoti savo ribas. Jei nesate tikri, ką darote, geriau sustokite. Neteisingas elgesys gali pabloginti situaciją. Pavyzdžiui, bandymas išardyti PlayStation 5 be patirties gali sugadinti sudėtingą aušinimo sistemą.
Kaip rasti patikimą remonto specialistą Vilniuje ir ko tikėtis
Vilniuje yra nemažai vietų, kur galite suremontuoti žaidimų konsolę ar kompiuterį, bet ne visi servisai vienodi. Kaip rasti patikimą?
Pirmiausia, ieškokite atsiliepimų internete. Google vertinimai, Facebook komentarai, forumų diskusijos – visa tai gali padėti susidaryti vaizdą apie serviso kokybę. Atkreipkite dėmesį ne tik į bendrą įvertinimą, bet ir į tai, kaip servisas reaguoja į neigiamus atsiliepimus. Profesionalūs servisai pripažįsta klaidas ir siūlo sprendimus.
Antra, klauskite apie garantiją atliktam remontui. Patikimi servisai visada suteikia bent kelių mėnesių garantiją savo darbui. Jei serviso centras nenori suteikti garantijos – tai raudonas signalas.
Trečia, prašykite preliminaraus įkainojimo. Profesionalūs servisai paprastai siūlo nemokamą diagnostiką arba diagnostiką už nedidelį mokestį, kuris įskaičiuojamas į remonto kainą, jei nusprendžiate taisyti. Jie turėtų aiškiai paaiškinti, kas negerai ir kiek kainuos remontas, prieš pradėdami darbus.
Ketvirta, pasitikėkite savo instinktu. Jei serviso darbuotojai atrodo neprofesionalūs, neskuba atsakyti į klausimus ar bando jus priversti priimti sprendimą iš karto – geriau ieškokite kitur. Geras specialistas bus kantrus, paaiškins situaciją suprantama kalba ir leis jums ramiai apsispręsti.
Dėl kainų – jos Vilniuje gali labai skirtis. Paprasta dulkių valymo ir termopastos keitimo paslauga gali kainuoti nuo 20 iki 50 eurų, priklausomai nuo įrangos tipo. Sudėtingesni remontai, tokie kaip vaizdo plokštės keitimas ar pagrindinės plokštės taisymas, gali kainuoti šimtus eurų. Kartais ekonomiškiau būna pirkti naują įrangą, ypač jei ji jau sena ir gali kilti daugiau problemų.
Dar vienas patarimas – jei turite vertingų duomenų (žaidimų įrašų, nuotraukų, vaizdo įrašų), prieš atiduodami įrangą į servisą, pasistenkite juos nukopijuoti. Nors profesionalūs servisai stengiasi išsaugoti duomenis, kartais tai neįmanoma, ypač jei problema susijusi su kietuoju disku.
Kai prevencija geriau nei gydymas
Baigiant šį straipsnį, norėčiau pabrėžti, kad dauguma problemų gali būti išvengta tinkama priežiūra. Taip, kartais įranga tiesiog sugenda dėl nusidėvėjimo ar gamybos defektų, bet dažnai mes patys prisidedame prie problemų atsiradimo.
Reguliarus valymas yra svarbiausias dalykas. Bent kartą per kelis mėnesius (dažniau, jei turite naminius gyvūnus ar gyvenant dulkėtoje aplinkoje) išvalykite dulkes iš ventiliacijos angų. Tai užtrunka vos kelias minutes, bet gali pratęsti įrangos gyvavimą metais.
Tinkama ventiliacija taip pat kritiškai svarbi. Nestatykite konsolės ar kompiuterio uždaroje spintelėje ar ant minkšto paviršiaus (kaip lova ar sofa), kuris blokuoja oro srautą. Įrangai reikia erdvės kvėpuoti. Jei gyvenant Vilniuje vasarą bute tampa labai karšta, apsvarstykite papildomą ventiliatorių ar oro kondicionierių – tai padės ne tik jums, bet ir jūsų technikai.
Būkite atsargūs su skysčiais. Tai atrodo savaime suprantama, bet daugelis gedimų atsitinka dėl išsiliejusių gėrimų. Jei mėgstate užkąsti ar atsigerti žaidžiant, laikykite puodelius ir butelius saugiai atokiau nuo įrangos.
Reguliariai atnaujinkite programinę įrangą. Gamintojai ne veltui išleidžia atnaujinimus – jie taiso klaidas, gerina našumą ir kartais net padeda įrangai veikti vėsiau ir tyliau.
Ir galiausiai – klausykite savo įrangos. Jei pastebite bet kokį keistą garsą, elgesį ar našumo pasikeitimą, neignoruokite. Ankstyvasis problemų atpažinimas ir sprendimas beveik visada yra pigesnis ir paprastesnis nei laukimas, kol viskas visiškai suges.
Vilniuje turime gerų remonto specialistų, bet geriausia situacija yra ta, kai jų paslaugų iš viso nereikia. Tinkama priežiūra, dėmesingumas požymiams ir greitas reagavimas į problemas – tai raktas į ilgaamžę ir patikimą žaidimų įrangą. Tad žaiskite, mėgaukitės, bet nepamiršite pasirūpinti savo technologiniais draugais – jie jums už tai atsilygis metais sklandaus veikimo.