Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mokslo metų trumpinimo idėja: tarp kritikos ir realybės

Lietuvoje neseniai kilo diskusija dėl galimybės trumpinti mokslo metus. Ši idėja sulaukė nemažai kritikos ir buvo pavadinta absurdiška. Švietimo ekspertai ir pedagogai teigia, kad toks sprendimas galėtų neigiamai paveikti mokinių mokymosi kokybę ir jų pasirengimą egzaminams.

Vienas iš pagrindinių argumentų prieš mokslo metų trumpinimą yra tai, kad mokiniai jau dabar susiduria su dideliu mokymosi krūviu, o trumpesni mokslo metai reikštų dar didesnį spaudimą per trumpesnį laiką. Be to, mokytojai teigia, kad tai apsunkintų mokymo procesą ir sumažintų galimybes įgyvendinti visą mokymo programą.

Kritikai taip pat pabrėžia, kad tokia reforma galėtų turėti neigiamų socialinių pasekmių, nes mokiniai turėtų mažiau laiko socializuotis ir dalyvauti popamokinėje veikloje. Be to, tėvai, kurie dirba visą darbo dieną, susidurtų su iššūkiais organizuojant vaikų priežiūrą per ilgesnes vasaros atostogas.

Švietimo ministerija kol kas nepriėmė galutinio sprendimo dėl mokslo metų trumpinimo, tačiau diskusijos šia tema tęsiasi. Vis dėlto, daugelis švietimo bendruomenės narių ragina atidžiai apsvarstyti visus galimus tokio sprendimo padarinius prieš priimant bet kokius pokyčius.

Tarptautinė patirtis ir Lietuvos kontekstas

Įdomu pastebėti, kad Lietuvoje mokslo metų trukmė (apie 185 dienas) jau dabar yra viena trumpesnių Europos Sąjungoje, kur vidurkis siekia apie 180-190 dienų. Pavyzdžiui, Danijoje mokslo metai trunka apie 200 dienų, Vokietijoje – 190-200 dienų, priklausomai nuo žemės.

2023 m. PISA tyrimo rezultatai parodė, kad Lietuvos mokinių pasiekimai, ypač matematikos srityje, pastaruosius metus smunka. Lietuvos penkiolikmečių matematikos rezultatai (473 taškai) buvo žemesni nei EBPO šalių vidurkis (490 taškų). Švietimo ekspertai įspėja, kad mokslo metų trumpinimas galėtų dar labiau pabloginti šiuos rodiklius.

Šios diskusijos kilo po to, kai Seimo narys Remigijus Žemaitaitis 2023 m. pabaigoje pateikė siūlymą sutrumpinti mokslo metus dviem savaitėmis. Jo argumentas buvo, kad „vasaros atostogos yra per trumpos”, tačiau švietimo ekspertai šį teiginį pavadino nepagrįstu.

Alternatyvūs požiūriai ir galimi sprendimai

Nors didžioji dalis švietimo bendruomenės pasisako prieš mokslo metų trumpinimą, egzistuoja ir alternatyvūs požiūriai. Kai kurie tėvai ir mokiniai argumentuoja, kad ilgesnės vasaros atostogos suteiktų daugiau galimybių neformaliajam ugdymui, šeimos kelionėms ir vaikų poilsiui.

Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos prezidentas Dainius Žvirdauskas siūlo ne trumpinti mokslo metus, o peržiūrėti mokymo programas: „Problema ne mokslo metų ilgis, o tai, ką ir kaip mokome. Reikia ne trumpinti mokslo metus, o mažinti programų apimtis ir daugiau dėmesio skirti praktiniam žinių pritaikymui„.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija svarsto kompromisinius variantus, pavyzdžiui, lankstesnį mokyklos lankymo grafiką karščiausiu vasaros metu (birželį) arba daugiau projektinio mokymosi metodų taikymo mokslo metų pabaigoje.

Žvilgsnis į ateitį: ką rinksimės?

Mokslo metų trukmės klausimas iš tiesų atspindi gilesnę diskusiją apie tai, kokio švietimo siekiame Lietuvoje. Ar norime vaikytis kiekybinių rodiklių, ar sutelkti dėmesį į kokybę? Statistika ir tarptautiniai palyginimai rodo, kad problema ne mokslo metų ilgis, o tai, kaip efektyviai išnaudojame turimą laiką.

Galbūt vietoj mokslo metų trumpinimo vertėtų galvoti apie ugdymo proceso tobulinimą – mažinti teorinės medžiagos kiekį, daugiau dėmesio skirti praktiniams įgūdžiams, kritiniam mąstymui ir kūrybiškumui. Juk svarbu ne tai, kiek laiko praleidžiame mokykloje, o tai, ką išsinešame iš jos į gyvenimą.

Tad prieš skubant priimti sprendimus dėl mokslo metų trukmės, vertėtų prisiminti seną išmintį – kartais mažiau yra daugiau, bet tik tada, kai tas „mažiau” yra kokybiška.

Parašykite komentarą