Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lietuvos kalėjimų sistema: tarp kritikos ir reformų

Lietuvoje kalinimo sąlygos jau seniai kelia susirūpinimą tiek vietos, tiek tarptautiniu mastu. Lietuvos kalėjimų sistema dažnai kritikuojama dėl prastų sąlygų, kurios kartais lyginamos su vergove. Šios problemos apima perpildytus kalėjimus, nepakankamą sveikatos priežiūrą ir prastas gyvenimo sąlygas, kurios neatitinka tarptautinių standartų.

Tarptautinių organizacijų vertinimai

Europos Tarybos Komitetas prieš kankinimą (CPT) savo ataskaitose ne kartą išreiškė susirūpinimą dėl Lietuvos įkalinimo įstaigų. 2018 m. ataskaitoje buvo ypač akcentuotos problemos Lukiškių, Pravieniškių ir Marijampolės kalėjimuose, kur kaliniai buvo laikomi perpildytose kamerose, dažnai be tinkamos ventiliacijos ir natūralios šviesos. Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) yra priėmęs daugiau nei 30 sprendimų prieš Lietuvą dėl netinkamų kalinimo sąlygų, o 2017-2022 m. laikotarpiu Lietuva sumokėjo virš 1 mln. eurų kompensacijų kaliniams.

Nors pastaraisiais metais buvo dedamos pastangos gerinti situaciją, problemos išlieka. Naujo kalėjimo statybos projektas buvo laikomas vienu iš būdų spręsti šias problemas, tačiau jis susidūrė su įvairiomis kliūtimis, įskaitant finansavimo ir politinės valios trūkumą. Kai kurie politikai ir visuomenės veikėjai abejoja, ar naujo kalėjimo statyba yra tinkamas sprendimas, teigdami, kad reikėtų daugiau dėmesio skirti esamų įstaigų modernizavimui ir kalinių reabilitacijai.

Kalinių skaičiaus mažėjimas

Verta paminėti, kad Lietuvoje kalinių skaičius pastarąjį dešimtmetį nuosekliai mažėja. 2012 m. Lietuvos įkalinimo įstaigose buvo laikoma apie 9,900 asmenų, o 2022 m. pradžioje šis skaičius sumažėjo iki maždaug 5,800. Tai iš dalies susiję su baudžiamosios politikos pokyčiais, alternatyvių bausmių taikymu ir probacijos sistemos plėtra. Tačiau, nepaisant mažėjančio kalinių skaičiaus, įkalinimo sąlygos daugelyje įstaigų išlieka problemiškos.

Lietuvos kalėjimų tarnyba (LKT) primena, kad kalinimo sąlygos turi atitikti žmogaus teisių standartus, ir pabrėžia, kad būtina imtis veiksmų siekiant užtikrinti, jog kaliniai būtų laikomi oriai ir saugiai. Tai apima ne tik fizinių sąlygų gerinimą, bet ir socialinės reabilitacijos programų plėtrą, kurios padėtų kaliniams integruotis į visuomenę po bausmės atlikimo.

Modernizacijos projektai

2018 m. pradėtas Šiaulių tardymo izoliatoriaus rekonstrukcijos projektas yra vienas iš konkrečių žingsnių gerinant kalinimo sąlygas. Investicijos siekia apie 18,5 mln. eurų, o atnaujintose patalpose bus užtikrintas didesnis plotas vienam kaliniui, geresnės higienos sąlygos ir modernesnė infrastruktūra. Taip pat vykdomas Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos modernizavimas, kuriam skirta 10,2 mln. eurų ES ir valstybės biudžeto lėšų.

Teisingumo ministerijos duomenimis, nuo 2020 m. pradėta diegti elektroninės stebėsenos sistema, leidžianti efektyviau kontroliuoti asmenis, kuriems skirtos alternatyvios bausmės. Tai padeda sumažinti įkalinimo įstaigų apkrovą ir skatina bausmių vykdymą bendruomenėje.

Iššūkiai ir galimybės

Visuomenės ir politikų diskusijos dėl kalėjimų sistemos ateities Lietuvoje tęsiasi, o sprendimai, kurie bus priimti artimiausiu metu, turės ilgalaikį poveikį tiek kalinių, tiek visos visuomenės gerovei.

Skandinavijos šalių patirtis rodo, kad humaniškesnė bausmių vykdymo sistema, orientuota į reabilitaciją, duoda geresnius rezultatus mažinant pakartotinį nusikalstamumą. Norvegijoje, kur įkalinimo sąlygos laikomos vienomis geriausių pasaulyje, recidyvizmo lygis siekia apie 20%, palyginti su Lietuvos 60-65%.

Už grotų ir sienų: sistemos transformacijos kelias

Lietuvos kalėjimų sistema šiandien stovi kryžkelėje. Viena vertus, matome aiškų judėjimą link humanistinės bausmių vykdymo sistemos – mažėja kalinių skaičius, diegiamos alternatyvios bausmės, investuojama į infrastruktūrą. Kita vertus, pokyčiai vyksta per lėtai, o kai kuriose įstaigose sąlygos išlieka nepriimtinos.

Bausmių vykdymo sistema atspindi visuomenės vertybes ir prioritetus. Kol visuomenėje dominuos nuostata, kad kalėjimas yra tik bausmės, o ne reabilitacijos vieta, tol bus sunku pasiekti esminių pokyčių. Tačiau palaipsniui keičiantis požiūriui, atsiranda galimybė sukurti sistemą, kuri ne tik baudžia, bet ir padeda žmonėms keistis.

Galbūt svarbiausia suprasti, kad investicijos į kalėjimų humanizavimą nėra „prabanga” ar „lepinimas” – tai investicija į saugesnę visuomenę, kurioje buvę kaliniai turi realią galimybę tapti jos nariais, o ne grįžti į nusikalstamą veiklą. Tai kelias, kuriuo žengiant laimi visi – ir kaliniai, ir visuomenė.

Parašykite komentarą