Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Gimnazijų populiarumo banga Lietuvoje: galimybės ir iššūkiai

Lietuvoje pastebimas gimnazijų fenomenas, kai šios mokyklos tampa itin populiarios ne tik tarp vietinių, bet ir tarp moksleivių iš kitų miestų ar net šalių. Šis reiškinys ypač ryškus didžiuosiuose miestuose, kur gimnazijos garsėja aukšta mokymo kokybe ir puikiais akademiniais rezultatais. Dėl to jos pritraukia daugybę norinčiųjų mokytis, o tai sukelia tam tikrų iššūkių tiek pačioms mokykloms, tiek jų bendruomenėms.

Aukšto lygio išsilavinimo traukos centrai

Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl gimnazijos tampa tokios populiarios, yra jų gebėjimas užtikrinti aukštą išsilavinimo lygį ir pasiruošimą tolimesnėms studijoms. Daugelis tėvų ir moksleivių mano, kad mokymasis tokioje gimnazijoje suteikia geresnes galimybes įstoti į prestižinius universitetus tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Be to, gimnazijos dažnai siūlo platų papildomų veiklų spektrą, kuris padeda ugdyti įvairius moksleivių gebėjimus ir talentus.

Švietimo duomenys rodo, kad populiariausių Lietuvos gimnazijų abiturientai pasiekia vidutiniškai 15-20% aukštesnius valstybinių egzaminų rezultatus nei šalies vidurkis. Vilniaus licėjus, LSMU gimnazija Kaune, Kauno technologijos universiteto gimnazija ir Klaipėdos licėjus nuolat patenka į geriausių šalies mokyklų dešimtuką pagal mokinių pasiekimus. 2022 m. duomenimis, iš šių mokyklų net 70-80% abiturientų įstojo į aukščiausiai reitinguojamus universitetus Lietuvoje ir užsienyje.

Augančio populiarumo keliami iššūkiai

Tačiau didėjantis mokinių skaičius kelia ir tam tikrų problemų. Pirmiausia, tai sukelia vietų trūkumą, todėl kai kurios gimnazijos priverstos taikyti griežtus atrankos kriterijus. Tai gali sukelti įtampą tarp moksleivių ir jų tėvų, kurie siekia užtikrinti savo vaikams vietą prestižinėje mokykloje. Be to, didėjantis mokinių skaičius gali apsunkinti mokytojų darbą, nes jiems tenka dirbti su didesnėmis klasėmis ir skirti daugiau dėmesio kiekvienam mokiniui.

Pavyzdžiui, Vilniaus licėjuje 2023 metais į vieną vietą pretendavo vidutiniškai 5-6 mokiniai, o KTU gimnazijoje – apie 4 mokiniai. Šis konkurencijos lygis prilygsta kai kurių populiarių universitetinių programų konkursui. Tokia situacija verčia tėvus investuoti į papildomas pamokas ir korepetitorius, kad padidintų savo vaikų galimybes įstoti į norimą gimnaziją.

Socialinės nelygybės aspektas

Svarbu paminėti, kad gimnazijų populiarumas kelia ir socialinės nelygybės klausimą. Tyrimai rodo, kad į prestižines gimnazijas dažniau patenka aukštesnio socialinio-ekonominio statuso šeimų vaikai. Švietimo politikos analizės centro duomenimis, didžiųjų miestų elitinėse gimnazijose mokinių iš žemesnio socialinio-ekonominio sluoksnio yra vos 10-15%, nors bendrai populiacijoje šis skaičius siekia apie 30%.

Be to, regionuose gyvenantys mokiniai turi mažiau galimybių pasiekti prestižines gimnazijas dėl geografinio atstumo ir papildomų išlaidų, susijusių su persikėlimu ar kasdienėmis kelionėmis. Tai prisideda prie jau egzistuojančio atotrūkio tarp miesto ir kaimo mokyklų kokybės.

Tarptautinė dimensija

Įdomu tai, kad pastaraisiais metais Lietuvos gimnazijos pritraukia ir užsienio mokinių, ypač iš kaimyninių šalių – Baltarusijos, Ukrainos, Latvijos. Nuo 2022 m. Rusijos invazijos į Ukrainą, Lietuvos gimnazijose mokosi apie 500 ukrainiečių mokinių vyresnėse klasėse. Daugelis jų renkasi mokyklas, turinčias stiprias STEAM programas ir tarptautinio bakalaureato galimybes.

Nepaisant šių iššūkių, gimnazijos ir toliau išlieka vienu iš pagrindinių švietimo sistemos traukos centrų Lietuvoje. Jos ne tik suteikia aukštos kokybės išsilavinimą, bet ir prisideda prie bendruomenių vystymosi, skatindamos kultūrinį ir socialinį gyvenimą. Todėl svarbu, kad švietimo politikos formuotojai atsižvelgtų į šiuos pokyčius ir užtikrintų, kad gimnazijos galėtų toliau sėkmingai veikti ir prisidėti prie visuomenės gerovės.

Ateities perspektyvos: tarp elitizmo ir įtraukties

Žvelgiant į Lietuvos gimnazijų ateitį, matome sudėtingą balansavimą tarp akademinės kokybės išlaikymo ir didesnės įtraukties užtikrinimo. Nors prestižinių gimnazijų fenomenas atspindi natūralų siekį tobulėti ir konkuruoti, švietimo sistema negali tapti socialinės segregacijos įrankiu. Pažangiausios šalys, kaip Suomija ar Singapūras, jau įrodė, kad kokybiškas išsilavinimas gali būti prieinamas plačiam mokinių ratui.

Galbūt sprendimas slypi ne tik gimnazijų plėtroje, bet ir gerųjų praktikų perkėlime į regionines mokyklas, mokytojų kvalifikacijos kėlime ir skaitmeninių technologijų panaudojime. Juk talentingi mokiniai auga visoje Lietuvoje – mūsų tikslas turėtų būti ne tik išlaikyti kelis švietimo flagmanus, bet ir sukurti tokią sistemą, kur kiekvienas mokinys, nepriklausomai nuo gyvenamosios vietos ar šeimos pajamų, galėtų siekti aukščiausių rezultatų.

Kaip sakė vienas Kauno technologijos universiteto gimnazijos abiturientas: „Svarbiausia ne tai, kokioje mokykloje mokaisi, o tai, ką iš jos išsineši.” Šioje mintyje slypi ir didžiausias iššūkis Lietuvos švietimo sistemai – užtikrinti, kad kiekviena mokykla galėtų pasiūlyti vertingą patirtį, o ne vien diplomą su prestižiniu logotipu.

Parašykite komentarą