Nacionalinė švietimo agentūra paskelbė dešimtokų PUPP rezultatus

Nacionalinė švietimo agentūra (NSA) paskelbė dešimtokų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo (PUPP) rezultatus. Šiais metais patikrinime dalyvavo daugiau nei 20 tūkstančių mokinių iš visos Lietuvos. Rezultatai rodo, kad mokinių pasiekimai išlieka stabilūs, tačiau pastebima, kad kai kuriose srityse reikalingas didesnis dėmesys ir pastangos.

Matematikos ir lietuvių kalbos rezultatai

Matematikos pasiekimų rezultatai parodė, kad mokiniai geriau įsisavino pagrindines sąvokas ir geba jas taikyti praktikoje, tačiau vis dar susiduria su sunkumais sprendžiant sudėtingesnes užduotis. Lietuvių kalbos rezultatai atskleidė, kad mokiniai gerai supranta tekstus ir geba juos analizuoti, tačiau rašymo įgūdžiai reikalauja tobulinimo.

Lyginant su 2022 metų rezultatais, matematikos vidurkis išliko panašus – 6,2 balo (dešimtbalėje sistemoje), kai praėjusiais metais buvo 6,1. Lietuvių kalbos ir literatūros vidurkis šiemet siekė 6,7 balo, kas yra nežymus pagerėjimas nuo praėjusių metų 6,5 balo. Verta paminėti, kad merginos tradiciškai geriau pasirodė lietuvių kalbos patikrinime (vidurkis 7,2), o berniukai šiek tiek lenkia matematikos srityje (vidurkis 6,3).

Regioniniai skirtumai

Rezultatų analizė atskleidė ir regioninius skirtumus. Didmiesčių mokyklų mokiniai vidutiniškai pasiekė aukštesnius rezultatus nei mažesnių miestų ir kaimo vietovių mokiniai. Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos mokyklų mokinių matematikos vidurkis siekė 6,8 balo, kai tuo tarpu rajonų centruose – 6,0, o kaimo vietovėse – 5,7 balo.

Švietimo ekspertai šiuos skirtumus sieja su nevienodomis galimybėmis gauti kokybiškus papildomus mokymo išteklius, skirtingomis mokyklų infrastruktūromis ir kvalifikuotų mokytojų prieinamumu regionuose.

NSA atstovai pabrėžė, kad šie rezultatai yra svarbūs ne tik mokykloms, bet ir visai švietimo sistemai, nes jie padeda identifikuoti stipriąsias ir silpnąsias mokymo vietas. Remiantis šiais duomenimis, bus siekiama tobulinti mokymo programas ir metodikas, kad mokiniai galėtų pasiekti geresnių rezultatų ateityje.

Ekspertų įžvalgos

Švietimo ekspertai taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad mokinių motyvacija ir mokymosi aplinka turi didelę įtaką jų pasiekimams. Todėl svarbu užtikrinti, kad mokyklos suteiktų ne tik kokybišką mokymą, bet ir palaikytų mokinių emocinę gerovę.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovas Ramūnas Skaudžius pakomentavo, kad šiuolaikiniai mokiniai susiduria su naujais iššūkiais: „Šiandien mokiniai gyvena informacijos pertekliaus amžiuje, kur dėmesį išlaikyti vienoje veikloje tampa vis sudėtingiau. Pastebime, kad kritinio mąstymo ir problemų sprendimo įgūdžiai tampa vis svarbesni, tačiau jų ugdymui reikia naujų metodikų.”

Lietuvos edukologijos universiteto docentė dr. Jūratė Valuckienė atkreipė dėmesį į pandemijos poveikį: „Nors jau praėjo keli metai po nuotolinio mokymosi laikotarpio, vis dar jaučiame jo padarinius. Matome, kad kai kuriems mokiniams trūksta socialinių įgūdžių, o tai netiesiogiai veikia ir jų akademinius pasiekimus.”

Žvilgsnis į ateitį: ko mokysimės iš skaičių?

PUPP rezultatai – tai ne tik skaičiai, bet ir kompasas, rodantis Lietuvos švietimo kryptį. Jie atskleidžia, kad mūsų švietimo sistema sugeba išlaikyti stabilumą, tačiau kartu signalizuoja apie būtinybę keistis. Regioniniai skirtumai kviečia peržiūrėti išteklių paskirstymą, o nevienodi berniukų ir mergaičių rezultatai – permąstyti mokymo metodus.

Pandemijos pamokos ir technologijų revoliucija keičia mokymosi procesą iš esmės. Todėl šiandien, žvelgdami į PUPP rezultatus, turime klausti ne tik „kiek išmoko mūsų vaikai?”, bet ir „kaip jie mokosi?” bei „ko jiems reikės rytoj?”. Ateities mokykla turės būti lankstesnė, labiau individualizuota ir orientuota į platesnį kompetencijų spektrą nei vien tik faktų įsiminimą.

Galbūt svarbiausia PUPP pamoka – tai priminimas, kad už kiekvieno skaičiaus slypi gyva istorija: mokinio pastangos, mokytojo darbas ir tėvų lūkesčiai. O tikrasis švietimo sėkmės matas bus ne šiandienos pažymiai, bet tai, kaip šiandieniniai dešimtokai sugebės kurti ir keisti pasaulį rytoj.