Aštuntokų patikrinimų rezultatai atskleidė stiprybes ir tobulintinas sritis
Lietuvoje buvo paskelbti aštuntokų patikrinimų rezultatai, kurie atskleidė įvairius mokinių pasiekimus skirtingose srityse. Šie rezultatai yra svarbūs vertinant mokinių žinias ir gebėjimus, taip pat padeda nustatyti, kuriose srityse reikalingas didesnis dėmesys ir pagalba.
Patikrinimai apima pagrindinius dalykus, tokius kaip matematika, lietuvių kalba ir gamtos mokslai. Rezultatai parodė, kad mokiniai geriausiai pasirodė lietuvių kalbos srityje, kur dauguma jų pasiekė aukštus įvertinimus. Tačiau matematikoje ir gamtos moksluose rezultatai buvo įvairūs, su kai kuriais mokiniais, kuriems reikalinga papildoma pagalba.
Detalesnė rezultatų analizė
Nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) duomenimis, lietuvių kalbos užduotis aukštesniuoju lygiu išsprendė apie 28% aštuntokų, tuo tarpu matematikos srityje šį lygį pasiekė tik apie 16% mokinių. Gamtos mokslų srityje rezultatai buvo vidutiniški – aukštesniuoju lygiu užduotis atliko apie 20% mokinių.
Pastebėta ir ryški koreliacija tarp mokyklų geografinės padėties ir mokinių rezultatų. Didmiesčių mokyklose besimokantys aštuntokai vidutiniškai pasiekė 15-20% geresnius rezultatus nei mažesnių miestų ar kaimo vietovių mokyklose besimokantys bendraamžiai. Šis skirtumas ypač ryškus matematikos ir gamtos mokslų srityse.
Švietimo ekspertai teigia, kad šie rezultatai yra naudingi ne tik mokykloms, bet ir tėvams, nes jie padeda suprasti, kuriose srityse jų vaikai gali susidurti su sunkumais. Be to, tai leidžia mokykloms ir mokytojams geriau planuoti mokymo procesą ir skirti daugiau dėmesio toms sritims, kuriose mokiniai turi sunkumų.
Tarptautinis kontekstas
Lyginant su tarptautiniais tyrimais, pavyzdžiui, PISA (Programme for International Student Assessment), Lietuvos mokinių pasiekimai išlieka artimi EBPO (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos) šalių vidurkiui. 2022 metų PISA tyrime Lietuvos penkiolikmečiai matematikoje surinko 481 tašką (EBPO vidurkis – 489), skaitymo gebėjimų srityje – 476 taškus (EBPO vidurkis – 487).
Šie tarptautiniai duomenys papildo nacionalinių patikrinimų rezultatus ir leidžia geriau suprasti Lietuvos švietimo sistemos stipriąsias ir silpnąsias puses platesnėje perspektyvoje.
Švietimo ministerija planuoja naudoti šiuos rezultatus tobulinant mokymo programas ir metodikas, siekiant užtikrinti, kad visi mokiniai gautų kokybišką išsilavinimą ir turėtų galimybę tobulėti. Taip pat bus svarstoma, kaip geriau įtraukti tėvus į mokymosi procesą, kad jie galėtų aktyviau dalyvauti savo vaikų ugdyme.
Skaitmeninių įgūdžių vertinimas
Šiais metais pirmą kartą buvo įtrauktas ir skaitmeninių įgūdžių vertinimas, kuris parodė, kad nors mokiniai puikiai naudojasi socialiniais tinklais ir pramogine programine įranga, jiems trūksta gilesnių kompiuterinio raštingumo žinių. Tik apie 35% aštuntokų gebėjo tinkamai atlikti duomenų analizės užduotis naudojant skaičiuoklių programas, o programavimo pagrindų užduotis sėkmingai išsprendė vos 22% mokinių.
Švietimo ekspertai pabrėžia, kad ateities darbo rinkoje skaitmeniniai įgūdžiai bus vieni svarbiausių, todėl šioje srityje reikalingas žymus postūmis.
Žvilgsnis į ateitį: ko tikėtis ir ko siekti
Ateityje planuojama toliau stebėti mokinių pasiekimus ir reguliariai atnaujinti mokymo programas, atsižvelgiant į gautus duomenis, siekiant nuolat gerinti švietimo kokybę šalyje.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija jau pradėjo įgyvendinti naują „Tūkstantmečio mokyklų” programą, kuri siekia mažinti atotrūkį tarp skirtingų regionų mokyklų. Programa numato skirti papildomą finansavimą mokyklų infrastruktūrai gerinti, mokytojų kvalifikacijai kelti ir papildomoms ugdymo priemonėms įsigyti.
Ekspertai sutinka, kad vien patikrinimų rezultatų nepakanka – būtina sistemingai tobulinti švietimo sistemą, ypatingą dėmesį skiriant kritinio mąstymo, problemų sprendimo ir kūrybiškumo ugdymui. Tik kompleksinis požiūris į švietimą padės užtikrinti, kad Lietuvos mokiniai būtų pasirengę ateities iššūkiams ir galėtų sėkmingai konkuruoti globalioje aplinkoje.
Kaip pažymėjo vienas švietimo ekspertų: „Mūsų tikslas – ne tik geri patikrinimų rezultatai, bet visapusiškai išsilavinę jauni žmonės, gebantys prisitaikyti prie nuolat kintančio pasaulio.”