Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Etikos komisija nepradės tyrimo dėl Skvernelio „penktosios kolonos” pasisakymų

Seimo Etikos ir procedūrų komisija nusprendė nepradėti tyrimo dėl Sauliaus Skvernelio pasisakymų apie „penktąją koloną”. Komisija svarstė, ar Skvernelio pasisakymai, kuriuose jis teigė, kad kai kurie Seimo nariai gali būti „penktosios kolonos” atstovai, pažeidžia etikos normas. Tačiau komisija nusprendė, kad nėra pakankamai pagrindo pradėti tyrimą.

Skvernelis savo pasisakymuose teigė, kad kai kurie politikai gali veikti prieš Lietuvos interesus, tačiau konkrečių asmenų neįvardijo. Šie pasisakymai sukėlė diskusijas ir kai kurių Seimo narių pasipiktinimą, kurie teigė, kad tokie kaltinimai yra nepagrįsti ir žeidžiantys.

Komisijos sprendimas nepradėti tyrimo buvo grindžiamas tuo, kad Skvernelio pasisakymai buvo bendro pobūdžio ir nebuvo nukreipti prieš konkrečius asmenis. Be to, komisija pabrėžė, kad politikai turi teisę reikšti savo nuomonę, net jei ji yra kontroversiška, tol, kol tai nepažeidžia etikos normų.

Politinės reakcijos ir precedentai

Šis sprendimas sulaukė įvairių reakcijų. Kai kurie politikai ir visuomenės veikėjai teigė, kad komisija turėjo imtis griežtesnių veiksmų, siekiant užtikrinti, kad tokie pasisakymai nebūtų toleruojami. Kiti, priešingai, palaikė komisijos sprendimą, teigdami, kad demokratinėje visuomenėje svarbu užtikrinti žodžio laisvę.

Verta paminėti, kad terminas „penktoji kolona” istoriškai buvo naudojamas apibūdinti žmones, kurie iš vidaus padeda išorės priešams. Šis terminas kilęs iš Ispanijos pilietinio karo laikų, kai generolas Emilio Mola, vadovavęs nacionalistų pajėgoms, pareiškė, kad be keturių kolonų, žygiuojančių į Madridą, penktoji kolona jau veikia mieste.

Skvernelio pasisakymai pasirodė ypač jautriu laikotarpiu, kai Lietuvos politikai diskutavo dėl santykių su Rusija ir Baltarusija bei saugumo politikos. Demokratinių institucijų apsaugos grupės atstovai atkreipė dėmesį, kad tokie kaltinimai gali prisidėti prie visuomenės susiskaldymo ir nepasitikėjimo demokratinėmis institucijomis.

Panašūs atvejai Lietuvos politinėje istorijoje nėra naujiena. 2018 metais kilo diskusijos dėl tuometinio Seimo nario Mindaugo Basčio ryšių su Rusijos energetikos įmonėmis ir galimo interesų konflikto. Tuo metu Seimo narys buvo priverstas atsistatydinti po Konstitucinio Teismo sprendimo.

Žodžio laisvės ribos politiniame diskurse

Vis dėlto, šis atvejis atkreipė dėmesį į tai, kaip svarbu yra atsakingai naudotis žodžio laisve, ypač politikoje, kur pasisakymai gali turėti didelę įtaką visuomenės nuomonei ir politinei atmosferai.

Teisininkai pabrėžia, kad nors žodžio laisvė yra fundamentali demokratijos vertybė, ji nėra absoliuti. Europos Žmogaus Teisių Teismas ne kartą yra pasisakęs, kad politikai turi didesnę žodžio laisvę, bet kartu ir didesnę atsakomybę dėl savo pasisakymų. Lietuvos teisės universiteto docentė Eglė Kavoliūnaitė-Ragauskienė pastebi: „Politikai turi platesnę žodžio laisvę, tačiau jie taip pat turi pareigą vengti nepagrįstų kaltinimų, kurie gali pakenkti demokratiniam procesui.”

Politologai atkreipia dėmesį, kad tokios retorikos naudojimas gali būti susijęs su artėjančiais Seimo rinkimais, kurie vyks 2024 metais. Skvernelis, buvęs premjeras ir „Demokratų sąjungos ‘Vardan Lietuvos'” lyderis, šiuo metu yra opozicijoje ir siekia mobilizuoti savo rinkėjus.

Politinės retorikos pasekmės

Šis atvejis atskleidžia platesnę problematiką – kur brėžiamos ribos tarp aštrios politinės kritikos ir nepagrįstų kaltinimų. Demokratinėse visuomenėse politikai turi teisę kritikuoti oponentus, tačiau ta kritika turėtų būti pagrįsta faktais, o ne miglotais įtarimais.

Politinės retorikos eskalavimas gali turėti ilgalaikių pasekmių visuomenės pasitikėjimui demokratinėmis institucijomis. Tyrimai rodo, kad nuolatinis politikų tarpusavio kaltinimasis nelojalumu ar išdavyste mažina piliečių pasitikėjimą visa politine sistema.

Skvernelio atvejis primena, kad politinė kalba nėra tik žodžiai – ji formuoja visuomenės suvokimą apie tai, kas yra priimtina demokratijoje. Ar politikai renkasi atsakingą retoriką, ar pasiduoda pagundai demonizuoti oponentus, galiausiai nulems ne etikos komisijos, o rinkėjai, vertindami, kokios politinės kultūros jie nori savo šalyje.

Parašykite komentarą