Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Telefonų ribojimas mokyklose: nauja iniciatyva Lietuvoje

Lietuvoje siūloma įvesti naują taisyklę mokyklose, kuri leistų naudotis asmeniniais mobiliaisiais telefonais tik vyresnių klasių mokiniams. Pagal šį siūlymą, pradinukai turėtų palikti savo telefonus namuose arba juos laikyti išjungtus mokyklos metu. Ši iniciatyva siekiama sumažinti vaikų dėmesį blaškančius veiksnius ir skatinti jų aktyvesnį dalyvavimą pamokose bei socialinį bendravimą su bendraamžiais.

Pasiūlymo šalininkai teigia, kad mobilieji telefonai dažnai trukdo mokymosi procesui, nes vaikai linkę juos naudoti ne tik pertraukų metu, bet ir pamokų metu, kas mažina jų susikaupimą ir dėmesį. Be to, telefonai gali tapti patyčių ar netinkamo elgesio įrankiu, todėl jų ribojimas galėtų padėti sukurti saugesnę ir draugiškesnę mokymosi aplinką.

Kritikai, kita vertus, mano, kad visiškas telefonų draudimas nėra tinkamas sprendimas. Jie pabrėžia, kad technologijos yra neatsiejama šiuolaikinio gyvenimo dalis, ir mokiniai turėtų būti mokomi atsakingai jomis naudotis. Be to, kai kurie tėvai nerimauja, kad negalės susisiekti su savo vaikais skubiais atvejais, jei šie neturės telefonų.

Tarptautinė praktika ir tyrimų rezultatai

Šis klausimas aktualus ne tik Lietuvoje – daugelis Europos šalių jau įgyvendino panašias priemones. Prancūzijoje nuo 2018 metų galioja įstatymas, draudžiantis mobiliuosius telefonus pradinėse ir vidurinėse mokyklose. Šios priemonės rezultatai rodo, kad mokinių pažangumas pagerėjo, o socialinė sąveika tarp vaikų tapo aktyvesnė.

Švedijos mokslininkai 2022 metais atliko tyrimą, kuriame dalyvavo 14 000 mokinių. Rezultatai atskleidė, kad klasėse, kuriose buvo ribojamas telefonų naudojimas, mokinių akademiniai pasiekimai vidutiniškai pagerėjo 6,4%. Ypač ryškus pagerėjimas pastebėtas tarp mokinių, kurie anksčiau pasižymėjo žemesniais mokymosi rezultatais.

Lietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, šiuo metu apie 67% šalies mokyklų jau taiko įvairius telefonų naudojimo apribojimus, tačiau vieningos sistemos nėra. Kai kurios mokyklos reikalauja telefonus palikti specialiose dėžutėse pamokų metu, kitos leidžia juos turėti, bet tik išjungtus.

Technologijų poveikis besivystančiam protui

Vilniaus universiteto Psichologijos instituto tyrėjai pabrėžia, kad pernelyg ankstyvas ir intensyvus išmaniųjų įrenginių naudojimas gali turėti neigiamą poveikį vaikų smegenų vystymuisi. Ypač tai aktualu 7-11 metų vaikams, kurių smegenys vis dar aktyviai formuojasi.

„Pradinukų amžiuje vaikai mokosi pagrindinių socialinių įgūdžių, o nuolatinis telefonų naudojimas gali sutrikdyti šį procesą”, – teigia vaikų psichologė dr. Rasa Butkienė. „Pertraukos tarp pamokų turėtų būti skirtos judėjimui, bendravimui ir atsipalaidavimui, o ne naršymui telefone.”

Kita vertus, Kauno technologijos universiteto Edukacinių technologijų centro vadovas doc. dr. Tomas Lagūnavičius pažymi, kad visiškas technologijų atribojimas nėra sprendimas: „Turime mokyti vaikus kritiškai mąstyti ir atsakingai naudotis technologijomis, o ne tiesiog jas uždrausti.”

Tarp draudimo ir ugdymo: ką rinktis?

Šis siūlymas dar bus svarstomas ir diskutuojamas, siekiant rasti optimalų sprendimą, kuris atitiktų tiek mokinių, tiek mokytojų, tiek tėvų lūkesčius. Galutiniai sprendimai dėl telefonų naudojimo mokyklose bus priimti atsižvelgiant į visų suinteresuotų šalių nuomones ir poreikius.

Lietuvos tėvų forumas siūlo kompromisą – įrengti specialias „skambučių zonas” mokyklose, kur vaikai galėtų pasinaudoti telefonais skubiais atvejais. Taip pat svarstoma galimybė pradinėse klasėse įvesti specialias pamokas apie saugų ir atsakingą technologijų naudojimą.

Galbūt svarbiausia šioje diskusijoje yra ne tai, ar telefonai turėtų būti uždrausti, bet kaip mes galime padėti jaunajai kartai išmokti sveiko santykio su technologijomis. Kaip sakė vienas Vilniaus pradinės mokyklos direktorius: „Mūsų tikslas – ne atimti iš vaikų telefonus, o išmokyti juos gyventi pasaulyje, kuriame technologijos yra tik įrankis, o ne gyvenimo centras.”

Parašykite komentarą