Kinijos prekybos milžinas vis labiau įsigali Lietuvoje
Temu platforma per pastaruosius mėnesius tapo viena populiariausių internetinių parduotuvių tarp Lietuvos vartotojų. Šis kinų elektroninės prekybos gigantas, priklausantis PDD Holdings kompanijai, siūlo itin žemas kainas ir platų asortimentą – nuo drabužių iki elektronikos. Tačiau kartu su populiarumu auga ir diskusijos apie šios platformos veiklos ypatumus, mokesčių klausimus bei poveikį vietinei rinkai.
Praėjusią savaitę Lietuvos muitinė paskelbė naujausius duomenis, kurie rodo, kad siuntų iš Temu skaičius per pirmąjį šių metų ketvirtį išaugo beveik 300 procentų, palyginti su praėjusių metų analogišku laikotarpiu. Tokia statistika verčia susimąstyti ne tik verslininkus, bet ir valstybės institucijas, kurios bando rasti būdų, kaip sureguliuoti sparčiai augančią prekybą su trečiosiomis šalimis.
Mokesčių reforma kelia nerimą verslui
Vienas svarbiausių praėjusios savaitės įvykių – Seimo diskusijos dėl naujų taisyklių, kurios turėtų būti taikomos prekėms, atvežamoms iš ne ES šalių. Nuo liepos 1 dienos turėtų įsigalioti Europos Sąjungos direktyva, panaikinanti 22 eurų ribą, iki kurios prekės buvo atleidžiamos nuo PVM. Tai reiškia, kad absoliučiai visos prekės, įskaitant ir tas, kurios kainuoja vos kelis eurus, turės būti apmokestinamos.
Lietuvos prekybos įmonių asociacija šią naujieną pasitiko dvejopai. Viena vertus, vietiniai verslininkai džiaugiasi, kad bus sukurtos vienodesnės konkurencijos sąlygos. Kita vertus, ekspertai įspėja, kad tokia reforma gali sukelti papildomų administracinių sunkumų ir pabranginti prekes galutiniams vartotojams. Muitinės pareigūnai jau dabar skundžiasi, kad neturi pakankamai išteklių apdoroti vis didėjantį siuntų srautą.
Vartotojų teisių gynėjai skelbia pavojų
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba praėjusią savaitę paskelbė ataskaitą, kurioje išanalizavo dažniausias problemas, su kuriomis susiduria Lietuvos gyventojai, perkantys prekes Temu platformoje. Skundų skaičius per pastaruosius tris mėnesius išaugo trigubai.
Pagrindinės problemos – ilgas pristatymo laikas, kuris kartais užtrunka net iki dviejų mėnesių, produktų kokybė, kuri dažnai neatitinka nuotraukose matomo vaizdo, ir sudėtingas grąžinimo procesas. Kai kurie vartotojai skundžiasi, kad bandydami grąžinti netinkamos kokybės prekes, susiduria su kalbos barjeru ir neaiškiomis procedūromis. Be to, ne visos prekės atitinka ES saugos standartus, o tai kelia rimtų klausimų dėl vartotojų sveikatos ir saugumo.
Tarnybos atstovai rekomenduoja būti ypač atidiems perkant elektroniką, žaislus vaikams ir kosmetiką. Šios prekių kategorijos dažniausiai nesertifikuotos pagal Europos standartus ir gali kelti pavojų sveikatai.
Lietuvos verslininkai ieško atsakymo į kinų konkurenciją
Vietiniai smulkaus ir vidutinio verslo atstovai praėjusią savaitę surengė apskritojo stalo diskusiją, kurioje aptarė galimybes išlikti konkurencingiems Temu ir panašių platformų akivaizdoje. Verslo asociacijos vadovas Mindaugas Stasiulis pabrėžė, kad lietuviškos įmonės negali konkuruoti kaina, todėl turi orientuotis į kokybę, greitą pristatymą ir geresnį klientų aptarnavimą.
Keletas elektroninių parduotuvių jau pradėjo eksperimentuoti su naujais verslo modeliais. Pavyzdžiui, kai kurios įmonės siūlo nemokamą prekių grąžinimą per 60 dienų, kitos – pristatymą tą pačią dieną didžiuosiuose miestuose. Yra ir tokių, kurios pastatė fizines parduotuves, kur galima apžiūrėti prekes prieš perkant internetu – tai tarsi hibridinis modelis, jungiantis tradicinę ir elektroninę prekybą.
Ekonomistai pažymi, kad ilgalaikėje perspektyvoje vietinis verslas turi pranašumų – geresnis prekių ženklo atpažįstamumas, patikimumas ir galimybė greitai reaguoti į rinkos pokyčius. Tačiau trumpuoju laikotarpiu daugelis įmonių patiria sunkumų.
Duomenų saugumo klausimai kyla į paviršių
Nacionalinis kibernetinio saugumo centras praėjusią savaitę išplatino įspėjimą dėl galimų duomenų saugumo rizikų, naudojantis Temu programėle. Specialistai atkreipė dėmesį, kad aplikacija prašo daug leidimų, kurie nėra būtini jos funkcionalumui – prieiga prie kontaktų, buvimo vietos duomenų, nuotraukų galerijos ir kitų jautrių duomenų.
Kibernetinio saugumo ekspertas Tomas Urbonas paaiškino, kad nors tiesioginių įrodymų apie duomenų piktnaudžiavimą nėra, tokia plati prieiga prie asmeninės informacijos kelia pagrįstų abejonių. Jis rekomenduoja vartotojams atidžiai peržiūrėti, kokius leidimus suteikia programėlei, ir atšaukti tuos, kurie nėra būtini apsipirkimui.
Europos duomenų apsaugos valdyba taip pat pradėjo tyrimą dėl Temu atitikties BDAR reikalavimams. Rezultatai turėtų būti paskelbti per artimiausius kelis mėnesius, ir jie gali turėti įtakos platformos veiklai visoje Europos Sąjungoje.
Aplinkosaugininkai kelia aliarmą dėl greitosios mados
Lietuvos aplinkosaugos organizacijos praėjusią savaitę surengė spaudos konferenciją, kurioje kritikavo Temu ir panašias platformas už tai, kad jos skatina vartotojiškumą ir prisideda prie aplinkos taršos. Organizacijos „Žaliasis judėjimas” atstovė Rasa Petkevičiūtė pateikė duomenis, rodančius, kad vidutinis Temu užsakymas Lietuvoje apima 8-10 prekių, iš kurių daugiau nei pusė per pirmuosius metus išmetama.
Problema yra ne tik didelė atliekų apimtis, bet ir anglies pėdsakas, susijęs su prekių gamyba Kinijoje ir transportavimu į Europą. Be to, daugelis prekių pagamintos iš nebio skaidžių medžiagų, kurios sąvartynuose skaidosi šimtmečius. Aplinkosaugininkai ragina vyriausybę įvesti papildomus mokesčius už tokias prekes arba bent jau privalomą utilizavimo mokestį.
Kai kurie Seimo nariai jau pareiškė palaikantys tokią iniciatyvą, tačiau oficialių sprendimų dar nepriimta. Diskusijos tęsiasi, ir artimiausiu metu tikimasi konkrečių pasiūlymų.
Ką turėtų žinoti vartotojai, perkantys iš Temu
Jei vis dėlto nusprendėte pirkti iš Temu, verta žinoti kelis praktinius dalykus, kurie padės išvengti nusivylimo. Visų pirma, atidžiai skaitykite prekių aprašymus ir atsiliepimus. Dažnai nuotraukos būna klaidinančios, o tikrasis produkto dydis ar kokybė gali labai skirtis nuo to, ko tikitės.
Antra, būkite pasirengę ilgam laukimui. Nors Temu skelbia pristatymą per 10-20 dienų, realybėje jis dažnai užtrunka ilgiau, ypač jei prekė turi praeiti muitinės patikrinimą. Nepamirškite, kad nuo liepos 1 dienos už visas prekes turėsite mokėti PVM, todėl galutinė kaina bus didesnė nei matote svetainėje.
Trečia, prieš užsakydami elektroniką ar kitą techniką, pasitikrinkite, ar ji atitinka ES standartus. Ieškokite CE ženklo ir kitų sertifikatų. Jei tokios informacijos nėra, geriau susilaikykite nuo pirkimo – rizikuojate ne tik pinigais, bet ir saugumu.
Ketvirta, išsaugokite visą užsakymo informaciją ir susirašinėjimą su pardavėju. Jei kils problemų, tai bus jūsų vienintelis įrodymas. Vartotojų teisių gynėjai rekomenduoja fotografuoti gautas prekes iš karto po atplėšimo, ypač jei pastebite defektų.
Kas laukia ateityje: prognozės ir tendencijos
Analitikai prognozuoja, kad Temu populiarumas Lietuvoje artimiausiais mėnesiais gali šiek tiek sumažėti dėl naujų mokesčių ir didėjančio vartotojų sąmoningumo. Tačiau vargu ar ši platforma visiškai išnyks iš rinkos – per daug didelė kainų skirtis, palyginti su vietinėmis parduotuvėmis.
Tikėtina, kad Temu ir kitos panašios platformos bandys prisitaikyti prie naujų reikalavimų – galbūt atidarys sandėlius Europoje, kad pagreitintų pristatymą ir išvengtų muitų, arba pradės bendradarbiauti su vietiniais platintojais. Kai kurie ekspertai mano, kad galiausiai įvyks konsolidacija – stambieji žaidėjai perims mažesnius, ir rinka taps labiau centralizuota.
Lietuvos vyriausybė tikrai turės ieškoti balanso tarp vartotojų interesų, vietinio verslo apsaugos ir tarptautinių prekybos įsipareigojimų. Tai nėra lengvas uždavinys, ypač atsižvelgiant į tai, kad ES lygmeniu taip pat vyksta intensyvios diskusijos šiuo klausimu. Artimiausias pusmetis parodys, kokia kryptimi judės reguliavimas ir kaip tai paveiks kasdienius pirkėjus.
Viena aišku – elektroninė prekyba su trečiosiomis šalimis jau nebėra nišinė veikla, o masinė reiškinio dalis, kuri keičia vartojimo įpročius ir verčia persvarstyti tradicines prekybos taisykles. Lietuvos vartotojai tampa vis labiau globalūs savo pirkimo įpročiuose, ir ši tendencija greičiausiai tik stiprės, nepaisant reguliavimo pastangų.