LTSA paskelbė išsamią ataskaitą apie DHL lėktuvo avariją
Lietuvos transporto saugos administracija paskelbė ataskaitą dėl DHL lėktuvo katastrofos, įvykusios šių metų pradžioje. Ataskaitoje teigiama, kad tyrimo metu nebuvo nustatyta jokių terorizmo požymių. Incidentas įvyko, kai krovininis lėktuvas, skridęs iš Vokietijos į Lietuvą, patyrė techninių problemų ir priverstinai nusileido. Laimei, įgula nenukentėjo, tačiau lėktuvas buvo smarkiai apgadintas.
Tyrimo detalės ir nustatytos priežastys
Tyrimo metu buvo analizuojami įvairūs veiksniai, galėję turėti įtakos incidentui, įskaitant orlaivio techninę būklę, oro sąlygas ir įgulos veiksmus. Nustatyta, kad pagrindinė avarijos priežastis buvo techninis gedimas, susijęs su lėktuvo hidrauline sistema. Specialistai taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad įgula veikė profesionaliai ir tinkamai reagavo į susidariusią situaciją, taip išvengdama rimtesnių pasekmių.
Kaip paaiškėjo iš papildomų tyrimų, incidentas įvyko su Boeing 757-200F tipo lėktuvu, kuris eksploatuojamas DHL Express krovinių gabenimo tinkle. Lėktuvas patyrė hidraulinės sistemos gedimą maždaug 30 minučių prieš planuotą nusileidimą Vilniaus oro uoste. Hidraulinės sistemos gedimas paveikė važiuoklės išleidimo mechanizmą ir dalį valdymo paviršių, todėl pilotai buvo priversti atlikti avarinį nusileidimą.
Įgulos veiksmai kritinėje situacijoje
Įgulą sudarė trys nariai – kapitonas su daugiau nei 12 000 skrydžio valandų patirtimi, antrasis pilotas ir borto inžinierius. Ataskaitoje pažymima, kad pilotai veikė pagal nustatytas procedūras ir sugebėjo suvaldyti kritinę situaciją. Kapitonas priėmė sprendimą išnaudoti likusį kurą skriejant ratais virš Vilniaus, kad sumažintų gaisro riziką nusileidimo metu.
Lėktuvas nusileido Vilniaus oro uoste ant specialiai paruoštos putų dangos, kurią operatyviai išdėstė oro uosto gelbėjimo tarnybos. Nors nusileidimas buvo sėkmingas tuo požiūriu, kad įgula nenukentėjo, lėktuvo korpusas patyrė reikšmingų struktūrinių pažeidimų, o dalis krovinio buvo sugadinta.
Techninės priežiūros klausimai
Tyrimas atskleidė, kad hidraulinės sistemos gedimas galėjo būti susijęs su netinkama technine priežiūra. Nustatyta, kad prieš du mėnesius atlikto planinio patikrinimo metu nebuvo tinkamai įvertinta hidraulinių vamzdelių būklė kritinėse zonose. Ataskaitoje minima, kad vamzdeliai turėjo korozijos požymių, kurie nebuvo dokumentuoti ankstesnių patikrinimų metu.
DHL atstovai patvirtino, kad bendrovė peržiūri savo techninės priežiūros protokolus ir bendradarbiauja su gamintoju, siekdama užtikrinti, kad panašūs gedimai būtų aptikti ankstyvoje stadijoje.
Rekomendacijos ir tolimesni veiksmai
Ataskaitoje pateikiamos rekomendacijos, kaip ateityje išvengti panašių incidentų. Siūloma stiprinti techninės priežiūros procedūras ir gerinti įgulos mokymus, siekiant užtikrinti dar didesnį saugumą skrydžių metu. Lietuvos transporto saugos administracija pabrėžė, kad bendradarbiaus su tarptautiniais partneriais, siekdama įgyvendinti šias rekomendacijas ir užtikrinti aukščiausius aviacijos saugumo standartus.
LTSA rekomenduoja:
– Peržiūrėti hidraulinių sistemų techninės priežiūros protokolus
– Sutrumpinti patikrų intervalus senesnės kartos orlaiviams
– Įdiegti papildomus jutiklius, galinčius anksčiau aptikti hidraulinės sistemos slėgio pokyčius
– Atnaujinti pilotų mokymo programas, įtraukiant daugiau praktinių pratybų simuliatoriuose, imituojant sudėtingus hidraulinės sistemos gedimus
Europos aviacijos saugos agentūra (EASA) jau išplatino saugos biuletenį kitoms Europos šalims, atkreipdama dėmesį į šio incidento aplinkybes ir rekomenduojamas prevencines priemones.
Dangaus sargybiniai: pamokos ateičiai
Šis incidentas dar kartą patvirtina, kad aviacijos saugumas priklauso nuo daugybės veiksnių sąveikos. Nors techniniai gedimai yra neišvengiama rizika, tinkamas pasiruošimas ir profesionalūs įgulos veiksmai gali užkirsti kelią tragiškoms pasekmėms. DHL lėktuvo avarija tapo savotišku testu Lietuvos avarinėms tarnyboms, kurios pademonstravo aukštą pasirengimo lygį.
Aviacijos ekspertai pabrėžia, kad kiekvienas toks incidentas tampa vertinga patirtimi visai aviacijos bendruomenei. Kaip pažymėjo vienas tyrimo komisijos narys, „nėra tokio dalyko kaip pernelyg didelis atsargumas, kai kalbame apie skrydžių saugumą”. Ši avarija, laimingai pasibaigusi be žmonių aukų, primena mums, kad nuolatinis budrumas ir griežti saugumo standartai yra būtini, norint išlaikyti aukštą saugumo lygį oro transporto sektoriuje.