VTEK pripažino Mažeikių merę pažeidus įstatymą dėl tarnybinio automobilio naudojimo

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) nustatė, kad Mažeikių rajono merė Vidmantė Matuolaitienė pažeidė įstatymą, kai grįžo iš Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) renginio tarnybiniu automobiliu. VTEK teigimu, merė pasinaudojo tarnybine padėtimi asmeniniams tikslams, nes dalyvavimas partijos renginyje nėra susijęs su tiesioginėmis jos pareigomis savivaldybėje.

Komisija pabrėžė, kad tarnybinis transportas turėtų būti naudojamas tik darbo funkcijoms atlikti, o ne asmeniniams ar partiniams reikalams. Matuolaitienė pripažino, kad grįžo iš renginio tarnybiniu automobiliu, tačiau teigė, jog tai buvo padaryta dėl patogumo ir laiko taupymo.

Pasak VTEK atstovų, šis pažeidimas kvalifikuojamas pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą, kuris draudžia naudoti tarnybinę padėtį ar tarnybos išteklius ne tarnybinei veiklai. Komisijos posėdyje buvo nustatyta, kad LSDP renginys vyko 2023 m. rugsėjo mėnesį Vilniuje, o merė į jį vyko savo transportu, tačiau grįžimui pasinaudojo savivaldybės automobiliu.

Ne pirmas kartas Lietuvos savivaldoje

Tarnybinio transporto naudojimo problemos Lietuvos savivaldybėse nėra naujiena. 2022 metais VTEK išnagrinėjo 17 atvejų, susijusių su galimai neteisėtu tarnybinių automobilių naudojimu, iš kurių 9 atvejais buvo nustatyti pažeidimai. Ankstesniais metais panašių pažeidimų buvo nustatyta Šiaulių, Panevėžio ir Klaipėdos rajonų savivaldybėse.

Teisininkai pabrėžia, kad pagal galiojančius teisės aktus, savivaldybių vadovai turi teisę naudotis tarnybiniu transportu tik vykdydami tiesiogines pareigas. Lietuvos savivaldybių asociacijos duomenimis, daugelis savivaldybių turi patvirtinusios vidaus taisykles, reglamentuojančias tarnybinio transporto naudojimą, tačiau jų laikymosi kontrolė dažnai būna nepakankama.

VTEK sprendimas gali turėti pasekmių merės reputacijai ir kelti klausimų dėl viešųjų ir privačių interesų derinimo. Šis atvejis taip pat atkreipia dėmesį į platesnę problemą dėl tarnybinio transporto naudojimo savivaldybėse ir kitose viešojo sektoriaus institucijose.

Matuolaitienė yra viena iš daugelio politikų, kuriems tenka atsakyti už tarnybinio transporto naudojimą ne pagal paskirtį, ir šis atvejis gali paskatinti griežtesnę kontrolę bei aiškesnes taisykles dėl tokio transporto naudojimo.

Galimos pasekmės ir merės pozicija

Po VTEK sprendimo merė Vidmantė Matuolaitienė išplatino pranešimą, kuriame teigė, kad „pripažįsta klaidą ir ateityje stengsis griežčiau laikytis visų taisyklių”. Vis dėlto, ji pabrėžė, kad „tai buvo vienkartinis atvejis, nesukėlęs jokios materialinės žalos savivaldybei”.

Pagal galiojančius įstatymus, nustačius Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimą, informacija apie tai yra viešinama VTEK tinklalapyje ir perduodama darbdaviui – šiuo atveju Mažeikių rajono savivaldybės tarybai. Taryba turi teisę svarstyti papildomų sankcijų klausimą, įskaitant galimybę pareikšti politinį nepasitikėjimą.

Skaidrumo lakmuso popierėlis

Tarnybinių automobilių naudojimo tvarka tapo savotišku politikų etikos ir skaidrumo išbandymu. Šis ir panašūs atvejai rodo, kad riba tarp viešojo ir privataus intereso kartais tampa neaiški net ir patyrusiems politikams. Pažeidimai, nors ir neatrodo dideli, kenkia pasitikėjimui valdžios institucijomis ir skatina visuomenės nepasitikėjimą.

Ekspertai pastebi, kad tokių pažeidimų prevencijai reikalinga ne tik griežtesnė kontrolė, bet ir politinės kultūros pokyčiai. Politikai turėtų suvokti, kad jų, kaip viešųjų asmenų, elgesys yra nuolat stebimas ir vertinamas, o kiekvienas, net ir smulkus, nukrypimas nuo taisyklių gali turėti rimtų pasekmių tiek jų karjerai, tiek pasitikėjimui visa politine sistema.

Kol kas lieka stebėti, ar šis ir panašūs VTEK sprendimai taps realia paskata politikams griežčiau laikytis etikos normų, ar bus tik dar vienas trumpalaikis priminimas apie tai, kad „taip daryti negalima”.