Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Prezidentinė galia: JAV ir Rusijos lyderių įtakos analizė

Lietuvos politikoje ir tarptautiniuose santykiuose dažnai diskutuojama apie didžiųjų valstybių lyderių įtaką ir jų sprendimų pasekmes. Vienas iš tokių diskusijų objektų yra JAV ir Rusijos prezidentų vaidmuo pasaulinėje arenoje. Nors abu šie lyderiai turi didelę įtaką, jų galios ir veiksmų laisvė skiriasi.

JAV prezidento galios ribos

JAV prezidentas, nors ir vadovauja vienai iš galingiausių pasaulio valstybių, yra ribojamas demokratinių institucijų ir įstatymų. Jo sprendimai dažnai turi praeiti Kongreso patvirtinimą, o žiniasklaida ir visuomenė nuolat stebi jo veiksmus. Tai reiškia, kad JAV prezidento rankose yra mažiau tiesioginės galios nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio.

Amerikos konstitucijoje įtvirtinta „stabdžių ir atsvarų” sistema sukuria trikampį tarp vykdomosios, įstatymų leidžiamosios ir teisminės valdžios. Pavyzdžiui, 2022 metais JAV prezidentas Joe Bidenas susidūrė su rimtais iššūkiais bandydamas prastumti savo socialinės ir klimato politikos darbotvarkę, kai Aukščiausiasis Teismas blokavo jo administracijos bandymus išplėsti aplinkosaugos agentūros galias. Taip pat verta paminėti, kad net užsienio politikoje, kur prezidentas tradiciškai turi daugiau galių, Kongresas išlaiko „pinigų maišelio” kontrolę – kaip matėme iš ilgų debatų dėl paramos Ukrainai skyrimo.

Rusijos prezidento galios koncentracija

Kita vertus, Rusijos prezidentas turi daugiau galimybių veikti savarankiškai. Rusijos politinė sistema suteikia prezidentui didesnę kontrolę ir mažiau priežiūros iš kitų valdžios institucijų. Tai leidžia jam priimti sprendimus greičiau ir efektyviau, tačiau taip pat kelia klausimų dėl demokratijos ir žmogaus teisių.

Po 2020 metų Rusijos konstitucijos pakeitimų, Vladimiro Putino galios dar labiau išsiplėtė. Dabar prezidentas turi teisę skirti Federacijos Tarybos narius, atleisti Konstitucinio ir Aukščiausiojo teismų teisėjus bei faktiškai kontroliuoti prokuratūrą. Dūma, nors teoriškai yra nepriklausoma, praktiškai retai prieštarauja prezidento iniciatyvoms. Kaip parodė 2022 metų sprendimas pradėti „specialiąją karinę operaciją” Ukrainoje, tokio masto sprendimai buvo priimti be platesnių viešų diskusijų ar parlamentinio pritarimo proceso, kuris būtų neišvengiamas JAV sistemoje.

Iššūkiai Lietuvai ir kitoms mažesnėms valstybėms

Ši situacija kelia iššūkių mažesnėms valstybėms, tokioms kaip Lietuva, kurios turi laviruoti tarp šių dviejų galingų valstybių interesų. Lietuvos politikai turi atidžiai stebėti tiek JAV, tiek Rusijos veiksmus ir stengtis užtikrinti savo šalies saugumą bei interesus tarptautinėje arenoje.

Lietuvai, kaip NATO ir ES narei, ypač svarbus yra JAV įsipareigojimas kolektyviniam saugumui. Tačiau pastarųjų metų politiniai pokyčiai JAV parodė, kad šis įsipareigojimas gali svyruoti priklausomai nuo administracijos. Pavyzdžiui, Donaldo Trumpo prezidentavimo metu NATO sąjungininkams buvo iškelti griežtesni reikalavimai dėl gynybos finansavimo, o kai kurie jo pasisakymai kėlė abejonių dėl JAV įsipareigojimo 5-ajam NATO straipsniui.

Tuo tarpu Rusijos užsienio politikos veiksmai, ypač po 2014 metų Krymo aneksijos ir vėlesnės invazijos į Ukrainą, privertė Lietuvą ir kitas Baltijos šalis ženkliai padidinti savo gynybos biudžetus. 2023 metais Lietuva pasiekė 2,52% BVP gynybai – tai ženkliai viršija NATO reikalaujamą 2% ribą.

Galios žaidimas globalioje šachmatų lentoje

Galų gale, nors JAV ir Rusijos prezidentai turi skirtingas galimybes ir apribojimus, jų sprendimai turi didelę įtaką pasaulio politikai. Todėl svarbu, kad tarptautinė bendruomenė ir toliau stebėtų jų veiksmus ir siektų išlaikyti pusiausvyrą bei stabilumą pasaulyje.

Istorija rodo, kad prezidentinės galios koncentracija vienose rankose gali būti pavojinga, tačiau pernelyg suvaržyta valdžia kartais negali efektyviai reaguoti į krizes. Lietuvai, stovinčiai ant geopolitinės takoskyros, šis balansas ypač aktualus – mūsų saugumas priklauso nuo demokratinių vertybių išsaugojimo, kolektyvinės gynybos patikimumo ir sugebėjimo laiku atpažinti bei reaguoti į grėsmes. Galiausiai, prezidentinės galios analizė nėra vien akademinis klausimas – tai realių žmonių saugumo, laisvės ir gerovės klausimas, kuris nulemia, ar rytoj kelsimės į taikų, ar neramumų kupiną pasaulį.