Eutanazijos diskusija Lietuvoje: visuomenė dar nepasiruošusi

Lietuvos žmogaus teisių komiteto pirmininkas pažymi, kad Lietuvos visuomenė dar nėra pasiruošusi diskusijai apie eutanaziją. Ši tema yra labai jautri ir reikalauja gilesnio supratimo bei pasirengimo. Eutanazija, kaip sąmoningas gyvenimo nutraukimas siekiant sumažinti kančias, kelia daug etinių, moralinių ir teisinių klausimų. Lietuvoje šiuo metu nėra pakankamai išvystytos diskusijos apie šią praktiką, o visuomenės nuomonė šiuo klausimu yra labai įvairi.

Komiteto pirmininkas pabrėžia, kad prieš pradedant svarstyti eutanazijos įteisinimą, būtina užtikrinti, jog visuomenė būtų tinkamai informuota ir pasirengusi diskusijai. Tai apima ne tik medicininius ir teisės aspektus, bet ir moralinius bei etinius svarstymus. Be to, svarbu atsižvelgti į kitų šalių patirtį ir praktiką šioje srityje, kad būtų galima priimti informuotus sprendimus.

Šiuo metu Lietuvoje eutanazija nėra įteisinta, ir bet kokie veiksmai šia linkme reikalautų išsamaus visuomenės ir ekspertų dialogo. Tik po tokio dialogo būtų galima svarstyti galimus teisės aktų pakeitimus, kurie atitiktų visuomenės lūkesčius ir vertybes.

Eutanazijos praktika Europoje

Europos kontekste eutanazija jau yra įteisinta keliose valstybėse, įskaitant Nyderlandus, Belgiją, Liuksemburgą ir Ispaniją. Nyderlandai tapo pirmąja šalimi pasaulyje, įteisinusia eutanaziją 2002 metais. Šiose šalyse eutanazijos įteisinimui prireikė dešimtmečius trukusių visuomeninių debatų ir teisinių procesų.

Pavyzdžiui, Belgijoje, kur eutanazija buvo įteisinta taip pat 2002 metais, praktika palaipsniui buvo išplėsta – 2014 metais panaikintas amžiaus apribojimas, leidžiant eutanaziją taikyti ir nepilnamečiams pacientams, turintiems tėvų sutikimą. Tuo tarpu Šveicarijoje galioja savitas modelis – čia nėra tiesiogiai įteisinta eutanazija, tačiau leidžiama pagalba nusižudyti, jei tai daroma ne dėl savanaudiškų motyvų.

Katalikų bažnyčios pozicija

Lietuvoje, kur didelė dalis gyventojų save identifikuoja kaip katalikus, svarbu atsižvelgti ir į religinį kontekstą. Katalikų bažnyčia griežtai pasisako prieš eutanaziją, laikydama ją žmogaus gyvybės šventumo principų pažeidimu. Popiežius Pranciškus ne kartą yra pabrėžęs, kad eutanazija yra „netinkamas atsakas” į žmogaus kančią, o vietoj to turėtų būti skatinama paliatyvioji slauga.

2020 metais Vatikanas išleido dokumentą „Samaritanus bonus”, kuriame dar kartą patvirtino savo poziciją prieš eutanaziją ir savižudybę su pagalba, pabrėždamas, kad šie veiksmai „yra nusikaltimai prieš žmogaus gyvybę”.

Paliatyviosios slaugos alternatyva

Ekspertai pabrėžia, kad prieš svarstant eutanazijos įteisinimą, Lietuvoje būtina stiprinti paliatyviosios slaugos sistemą. Paliatyvioji slauga – tai visapusiška priežiūra, skirta pagerinti sunkiai sergančių pacientų gyvenimo kokybę, sumažinant skausmą ir kitas fizines bei psichologines kančias.

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, tinkamai išvystyta paliatyvioji slauga gali sumažinti eutanazijos poreikį, suteikiant pacientams orų gyvenimą iki natūralios mirties. Deja, Lietuvoje paliatyviosios slaugos prieinamumas vis dar ribotas – trūksta specializuotų skyrių, kvalifikuotų specialistų ir finansavimo.

Tarp gyvybės ir pasirinkimo laisvės

Eutanazijos klausimas Lietuvoje atsiduria tarp dviejų fundamentalių vertybių – gyvybės šventumo ir asmens autonomijos. Šis sudėtingas balansas reikalauja ne tik teisinių sprendimų, bet ir gilios visuomeninės refleksijos.

Kol Lietuvoje trūksta išsamių sociologinių tyrimų apie visuomenės požiūrį į eutanaziją, sunku prognozuoti, kada visuomenė bus pasirengusi konstruktyviai diskusijai. Tačiau akivaizdu, kad ši diskusija turės įvykti – demografinės tendencijos rodo visuomenės senėjimą, o medicinos pažanga leidžia palaikyti gyvybę vis ilgiau, kartais neišvengiamai keliant klausimą apie gyvenimo kokybę.

Galbūt vietoj skubotų sprendimų vertėtų pradėti nuo mažesnių žingsnių – stiprinti paliatyviąją slaugą, plėsti psichologinę pagalbą sergantiesiems ir jų artimiesiems, skatinti visuomenės švietimą apie gyvenimo pabaigos klausimus. Tik sukūrę tvirtą pagrindą, galėsime priimti sprendimus, kurie atspindės ne tik teisinius aspektus, bet ir giliausius mūsų visuomenės įsitikinimus apie orumą, laisvę ir gyvybės vertę.