Greitosios medicinos pagalbos tarnybos auditas: ministerijos planas efektyvumo didinimui

Sveikatos apsaugos ministerija planuoja užbaigti greitosios medicinos pagalbos tarnybos auditą iki birželio pabaigos. Audito tikslas – įvertinti tarnybos veiklos efektyvumą, išteklių panaudojimą ir paslaugų kokybę. Ministerija siekia užtikrinti, kad greitosios medicinos pagalbos paslaugos būtų teikiamos kuo efektyviau ir atitiktų gyventojų poreikius.

Audito metu bus analizuojami įvairūs tarnybos veiklos aspektai, įskaitant personalo darbo organizavimą, transporto priemonių naudojimą ir paslaugų teikimo greitį. Taip pat bus vertinamas bendradarbiavimas su kitomis sveikatos priežiūros įstaigomis ir institucijomis.

Audito apimtis ir metodologija

Kaip paaiškino ministerijos atstovai, auditas apims visas 10 Lietuvoje veikiančių greitosios medicinos pagalbos stočių, kurios aptarnauja daugiau nei 2,8 mln. gyventojų. 2023 metais GMP tarnybos sulaukė virš 700 tūkst. iškvietimų, o vidutinis reagavimo laikas miesto teritorijose siekė 12-15 minučių, kaimo vietovėse – 20-25 minutes.

Audito metu bus naudojama kelių etapų metodologija:

  • Statistinių duomenų analizė (iškvietimų skaičius, reagavimo laikas, pacientų srautai)
  • Darbuotojų apklausos apie darbo sąlygas ir problemas
  • Infrastruktūros ir techninio aprūpinimo vertinimas
  • Lyginamoji analizė su kitų ES šalių patirtimi

Esamos problemos ir iššūkiai

Pastaraisiais metais GMP tarnybos susiduria su rimtais iššūkiais. Personalo trūkumas tapo viena opiausių problemų – vien per 2022-2023 metus iš sistemos pasitraukė apie 120 specialistų. Vidutinis GMP darbuotojo atlyginimas, nepaisant pastarųjų metų didinimo, vis dar nesiekia šalies vidurkio, o darbo krūvis išlieka didelis.

Kitas aktualus klausimas – transporto priemonių atnaujinimas. Šiuo metu apie 30% GMP automobilių yra senesni nei 7 metai, o tai didina gedimų tikimybę ir remonto išlaidas. 2022 m. buvo įsigyta 40 naujų GMP automobilių, tačiau poreikis išlieka didesnis.

Taip pat pastebima, kad apie 30% visų iškvietimų nėra skubūs ir galėtų būti sprendžiami kitais būdais, pavyzdžiui, per šeimos gydytojus ar e. sveikatos sistemą.

Tarptautinė patirtis

Audito metu bus remiamasi ir kitų šalių patirtimi. Pavyzdžiui, Estijoje įdiegta iškvietimų rūšiavimo sistema padėjo sumažinti nereikalingų išvykimų skaičių 25%. Suomijoje veikiantis mobiliųjų sveikatos punktų tinklas leidžia dalį pacientų aptarnauti vietoje, nesiuntant į ligonines.

Sveikatos apsaugos ministerija tikisi, kad audito rezultatai padės identifikuoti sritis, kuriose galima pagerinti tarnybos veiklą, ir parengti rekomendacijas dėl tolesnių veiksmų. Ministerija taip pat planuoja įtraukti visuomenę į diskusijas apie greitosios medicinos pagalbos paslaugų tobulinimą, siekiant užtikrinti, kad gyventojų nuomonė būtų atsižvelgta priimant sprendimus.

Visuomenės įtraukimas

Ministerija organizuos viešas konsultacijas liepos-rugpjūčio mėnesiais, kur gyventojai galės išsakyti savo patirtis ir pasiūlymus. Jau dabar veikia speciali apklausos forma ministerijos tinklalapyje, kur pacientai gali pasidalinti savo istorijomis apie GMP paslaugas.

„Norime išgirsti realius žmonių pasakojimus – tiek teigiamus, tiek neigiamus. Tik taip galėsime suprasti, kur sistema veikia gerai, o kur stringa,” – teigia ministerijos atstovas.

Gelbėjimo ratas skęstančiai sistemai: ko tikėtis po audito?

Tikimasi, kad audito išvados taps pagrindu sisteminėms reformoms, kurių GMP tarnyba laukia jau seniai. Planuojama, kad iki 2025 m. bus įgyvendinta nauja dispečerinės sistema, leidžianti tiksliau įvertinti iškvietimų prioritetus ir efektyviau paskirstyti brigadas.

Personalo problema reikalauja kompleksinių sprendimų – nuo atlyginimų kėlimo iki darbo sąlygų gerinimo ir karjeros galimybių plėtros. Taip pat svarstoma apie papildomų specializuotų brigadų (pvz., psichiatrinės pagalbos, pediatrinės) formavimą didžiuosiuose miestuose.

Auditas tikriausiai parodys, kad GMP tarnybos modernizavimas yra ne tik būtinas, bet ir neišvengiamas. Kalbama ne vien apie naujus automobilius ar įrangą – reikia keisti visą požiūrį į skubiosios pagalbos organizavimą. Šiuolaikinė GMP tarnyba turi būti ne tik greita, bet ir išmani, gebanti prisitaikyti prie besikeičiančių visuomenės poreikių ir technologinių galimybių. Galbūt tuomet ir „greitukės” važiuos greičiau, ir pacientai jausis saugesni, žinodami, kad pagalba atskubės tada, kada jos labiausiai reikia.