Vyriausybė nepritaria VSAT įgaliojimų plėtrai dėl leidimų gyventi panaikinimo

Lietuvos vyriausybė nesutinka su siūlymu suteikti Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnams teisę naikinti leidimus gyventi Lietuvoje. Šis klausimas kilo diskusijose dėl migracijos politikos griežtinimo, siekiant užkirsti kelią neteisėtai migracijai ir užtikrinti nacionalinį saugumą.

Vyriausybės atstovai teigia, kad tokia teisė turėtų būti suteikta tik Migracijos departamentui, kuris yra atsakingas už leidimų gyventi išdavimą ir panaikinimą. Jie pabrėžia, kad leidimų gyventi panaikinimas yra sudėtingas procesas, reikalaujantis išsamaus situacijos įvertinimo ir teisinių procedūrų laikymosi.

VSAT pareigūnai, savo ruožtu, argumentuoja, kad turėdami tokią teisę, jie galėtų efektyviau kovoti su neteisėta migracija ir greičiau reaguoti į grėsmes nacionaliniam saugumui. Tačiau vyriausybė mano, kad tai galėtų sukelti teisinių problemų ir pažeisti žmogaus teises.

Institucijų kompetencijų ribos

Vidaus reikalų ministerijos atstovė Ieva Dirmauskaitė spaudos konferencijoje paaiškino, kad institucijų kompetencijų atskyrimas yra būtinas teisinės valstybės principas. „Migracijos departamentas turi sukaupęs reikalingą ekspertizę ir patirtį vertinant leidimų gyventi panaikinimo pagrįstumą. VSAT funkcijos yra labiau orientuotos į sienos apsaugą ir pirminio migracijos srauto valdymą,” – teigė ji.

Europos Sąjungos teisės ekspertai patvirtina, kad daugumoje ES šalių leidimų gyventi panaikinimo procedūros yra centralizuotos ir priskirtos specializuotoms migracijos institucijoms. Pavyzdžiui, Vokietijoje šiuos klausimus sprendžia Federalinė migracijos tarnyba, o Prancūzijoje – Imigracijos ir integracijos tarnyba.

Teisinis ir praktinis kontekstas

Lietuvos migracijos politika pastaraisiais metais tapo ypač aktuali dėl 2021 m. prasidėjusios hibridinės migracijos krizės, kai Baltarusijos režimas organizuotai pradėjo siųsti migrantus prie Lietuvos sienos. Nuo tada iki šių metų balandžio Lietuvos pasieniečiai sulaikė daugiau nei 12 tūkstančių neteisėtų migrantų.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys Laurynas Kasčiūnas teigia, kad institucijų galių balansas yra svarbus, tačiau reikia ieškoti efektyvesnių sprendimų:

„Turime užtikrinti, kad mūsų migracijos sistema būtų lanksti ir greita, bet kartu išliktų teisiškai pagrįsta. Galima būtų svarstyti tarpinį variantą – VSAT pareigūnams suteikti teisę inicijuoti leidimų panaikinimo procedūrą, bet galutinį sprendimą palikti Migracijos departamentui.”

Šiuo metu leidimų gyventi panaikinimo procedūros yra griežtai reglamentuotos ir reikalauja išsamaus tyrimo bei pagrįstų įrodymų. Vyriausybė siekia užtikrinti, kad šios procedūros būtų vykdomos laikantis teisės aktų ir žmogaus teisių standartų.

Tarptautiniai įsipareigojimai

Lietuvos migracijos politika turi atitikti ne tik nacionalinius interesus, bet ir tarptautinius įsipareigojimus. Jungtinių Tautų Pabėgėlių agentūros (UNHCR) atstovė Baltijos šalims Renata Kuleš primena, kad valstybės turi užtikrinti teisę į teisingą procesą visiems asmenims, kurių teisinis statusas šalyje gali būti keičiamas.

„Sprendimai dėl leidimų gyventi panaikinimo turi būti priimami remiantis individualia situacijos analize, o ne automatiškai. Svarbu, kad tokius sprendimus priimtų institucijos, turinčios reikiamą kompetenciją ir galinčios užtikrinti objektyvų vertinimą,” – teigia R. Kuleš.

Tarp saugumo ir žmogaus teisių

Diskusijos dėl migracijos politikos griežtinimo Lietuvoje tęsiasi, o vyriausybė ieško būdų, kaip efektyviau valdyti migracijos srautus, tuo pačiu užtikrinant žmogaus teisių apsaugą ir teisinės valstybės principų laikymąsi.

Migracijos ekspertė, VU Tarptautinių santykių instituto docentė dr. Dovilė Jakniūnaitė pastebi, kad valstybės, susidūrusios su migracijos iššūkiais, dažnai svyruoja tarp dviejų polių – saugumo užtikrinimo ir žmogaus teisių apsaugos. „Lietuva šiuo metu bando surasti tą aukso vidurį, kai saugumas stiprinamas nepažeidžiant esminių teisinių principų. Institucijų galių perskirstymas turėtų būti vertinamas iš abiejų perspektyvų – ar tai padės užtikrinti saugumą ir ar nebus pažeistos pamatinės teisės.”

Atrodo, kad vyriausybės pozicija išlieka nuosaiki – siekiama stiprinti migracijos kontrolę, bet kartu išlaikyti aiškų institucijų funkcijų atskyrimą ir užtikrinti teisinį procedūrų skaidrumą. Šis balansavimas tarp griežtesnės migracijos kontrolės ir teisinės valstybės principų laikymosi lieka vienu pagrindinių Lietuvos migracijos politikos iššūkių.

Migracijos labirintuose: balansas tarp kontrolės ir teisingumo

Lietuvos pasirinktas kelias migracijos politikoje atspindi platesnę Europos dilemą – kaip suderinti valstybės saugumo interesus su teisinės valstybės principais. Institucijų kompetencijų atskyrimas nėra vien biurokratinis klausimas – tai kertinis demokratinės sistemos elementas, užtikrinantis, kad sprendimai būtų priimami objektyviai ir profesionaliai.

Nors VSAT vaidmuo migracijos valdyme yra neabejotinai svarbus, leidimų gyventi panaikinimo galios išlaikymas specializuotos institucijos rankose užtikrina būtiną atsvarą ir apsaugo nuo galimų skubotų sprendimų. Migracijos politika negali būti formuojama reaguojant tik į trumpalaikius iššūkius – ji turi atspindėti ilgalaikę valstybės viziją ir vertybes.

Galiausiai, migracijos valdymo efektyvumas priklauso ne tiek nuo institucijų galių išplėtimo, kiek nuo jų bendradarbiavimo kokybės ir procedūrų skaidrumo. Tik užtikrinus šiuos elementus, Lietuva galės sėkmingai naviguti sudėtinguose migracijos labirintuose, išlaikydama pusiausvyrą tarp saugumo ir teisingumo.