Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Lietuvos kalinimo sąlygos: tarp kritikos ir pokyčių

Lietuvoje kalinimo sąlygos jau seniai kelia susirūpinimą tiek vietos, tiek tarptautiniu mastu. Lietuvos kalėjimų sistema dažnai kritikuojama dėl prastų sąlygų, kurios kartais lyginamos su vergove. Šios problemos apima perpildytus kalėjimus, nepakankamą sveikatos priežiūrą, prastą maitinimą ir nepakankamą kalinių užimtumą.

Europos Tarybos Komitetas prieš kankinimą (CPT) savo ataskaitose ne kartą atkreipė dėmesį į Lietuvos įkalinimo įstaigų problemas. 2021 m. paskelbtoje ataskaitoje komitetas pažymėjo, kad kai kuriuose Lietuvos kalėjimuose vis dar pasitaiko atvejų, kai kalinius prižiūrintys pareigūnai naudoja fizinį smurtą. Taip pat buvo pastebėta, kad kamerose tenka vos 3-4 kvadratiniai metrai vienam asmeniui, kai tarptautinis standartas yra mažiausiai 6 kvadratiniai metrai.

Lietuvos kalėjimų tarnyba (LKT) nuolat pabrėžia būtinybę gerinti kalinimo sąlygas, siekiant užtikrinti žmogaus teisių laikymąsi ir pagerinti kalinių reabilitacijos galimybes. Tačiau šie pokyčiai reikalauja didelių investicijų ir politinės valios, kurios dažnai trūksta.

Infrastruktūros modernizavimo iššūkiai

Naujo kalėjimo statybos projektai dažnai susiduria su skeptiškumu ir kritika dėl didelių išlaidų ir abejonių dėl jų efektyvumo. Vis dėlto, LKT teigia, kad modernių kalėjimų infrastruktūra yra būtina siekiant užtikrinti tinkamas kalinimo sąlygas ir sumažinti recidyvizmą.

Vienas ryškiausių pavyzdžių – Pravieniškių pataisos namų-atvirosios kolonijos modernizavimo projektas, kurio vertė siekia apie 30 mln. eurų. Projekto tikslas – pagerinti kalinimo sąlygas ir sukurti tinkamą aplinką resocializacijai. Tačiau projektas susidūrė su vėlavimais ir biudžeto viršijimais, kas sukėlė papildomą visuomenės nepasitenkinimą.

2018 m. Šiaulių tardymo izoliatoriuje buvo atlikta dalinė renovacija, tačiau ji neišsprendė visų problemų. Pagal Teisingumo ministerijos duomenis, Lietuvoje veikia 8 įkalinimo įstaigos, kurių dauguma buvo pastatytos sovietmečiu ir neatitinka šiuolaikinių standartų.

Alternatyvūs sprendimai

Kritikai teigia, kad vietoj naujų kalėjimų statybos, reikėtų daugiau dėmesio skirti esamų kalėjimų sąlygų gerinimui ir alternatyvių bausmių taikymui, tokių kaip probacija ar bendruomenės darbai. Tai galėtų padėti sumažinti kalėjimų perpildymą ir pagerinti kalinių integraciją į visuomenę po bausmės atlikimo.

Elektroninės stebėsenos priemonių taikymas Lietuvoje pradėtas 2012 m., tačiau jų naudojimas išlieka ribotas. 2022 m. duomenimis, elektroninė stebėsena buvo taikoma tik apie 200 asmenų, kai tuo tarpu Skandinavijos šalyse šis skaičius siekia tūkstančius.

Probacijos tarnybos duomenimis, asmenys, kuriems taikomos alternatyvios bausmės, rečiau grįžta į nusikalstamą veiklą – recidyvo lygis siekia apie 25%, palyginti su 60% tarp asmenų, atlikusių bausmę įkalinimo įstaigose.

Anapus grotų: žvilgsnis į ateitį

Lietuvos valdžios institucijos susiduria su iššūkiu rasti pusiausvyrą tarp būtinybės modernizuoti kalėjimų sistemą ir efektyviai panaudoti ribotus išteklius. Šis klausimas reikalauja nuolatinio dėmesio ir diskusijų, siekiant rasti geriausius sprendimus tiek kalinių, tiek visuomenės interesams.

Skandinavijos šalių patirtis rodo, kad humaniškas požiūris į kalinius ir orientacija į reabilitaciją, o ne baudimą, duoda geresnių rezultatų mažinant nusikalstamumą. Norvegijoje, kur kalinimo sąlygos laikomos vienomis geriausių pasaulyje, recidyvo lygis yra vos 20%.

Kol Lietuva ieško savo kelio reformuojant bausmių vykdymo sistemą, tūkstančiai žmonių ir toliau atlieka bausmes sąlygomis, kurios ne tik pažeidžia jų orumą, bet ir mažina galimybes sėkmingai grįžti į visuomenę. Galbūt laikas pripažinti, kad tikrasis kalėjimų sistemos efektyvumas matuojamas ne pastatytų sienų aukščiu, o sugebėjimu pakeisti žmonių gyvenimus.

Parašykite komentarą