Milijoninė renovacija ir netikėtos išlaidos: Klaipėdos gimnazijos atvejis
Klaipėdoje atnaujinta „Ąžuolyno” gimnazija, kuriai buvo skirta 4,8 milijonai eurų ES ir savivaldybės lėšų, sukėlė tėvų nepasitenkinimą. Nors mokykla buvo renovuota ir modernizuota, tėvai buvo šokiruoti sužinoję, kad jiems teks papildomai mokėti už kai kurias paslaugas. Šios išlaidos apima įvairias mokyklos veiklas ir paslaugas, kurios, kaip tikėtasi, turėjo būti įtrauktos į renovacijos biudžetą.
Renovacijos mastas ir pažadai
2020-2022 metais vykdytas gimnazijos atnaujinimas apėmė pastato apšiltinimą, energetinių sistemų modernizavimą, naujų laboratorijų įrengimą ir sporto salės rekonstrukciją. Projekto pristatymuose buvo akcentuojama, kad atnaujinta mokykla taps visapusiškai modernia ugdymo įstaiga, kurioje mokiniams bus sudarytos visos sąlygos kokybiškam mokymuisi.
„Mums buvo žadėta, kad po renovacijos mokykla taps beveik savarankiška – su moderniomis laboratorijomis, naujomis edukacinėmis erdvėmis ir net 3D spausdinimo dirbtuvėmis. Niekas neužsiminė, kad už dalį šių paslaugų teks mokėti papildomai,” – sako gimnazisto mama Jūratė K.
Tėvų pasipiktinimas ir papildomos išlaidos
Tėvai išreiškė nusivylimą, kad po tokios didelės investicijos jie vis tiek turi prisidėti finansiškai. Pasipiktinimą sukėlė mokyklos administracijos pranešimas, kad už naudojimąsi kai kuriomis laboratorijomis, 3D spausdinimo paslaugomis ir papildomus STEAM užsiėmimus teks mokėti nuo 15 iki 45 eurų per mėnesį.
Tėvų komiteto narys Tomas Petrauskas pabrėžia: „Daugelis šeimų jau dabar išleidžia nemažas sumas vaikų korepetitoriams ir būreliams. Kai mokyklai skiriami milijonai, tikimės, kad bent jau pagrindinės edukacinės paslaugos bus nemokamos.”
Administracijos pozicija
Mokyklos administracija teigia, kad papildomos išlaidos yra būtinos siekiant užtikrinti aukštą paslaugų kokybę ir mokinių gerovę. Gimnazijos direktorė Dalia Venckienė aiškina, kad renovacijos lėšos buvo skirtos infrastruktūrai, bet ne eksploatacinėms išlaidoms.
„Modernios įrangos priežiūra, medžiagos laboratorijoms ir specialistų atlyginimai nebuvo įtraukti į renovacijos biudžetą. Savivaldybės skiriamų lėšų nepakanka visoms šioms išlaidoms padengti,” – teigia direktorė.
Švietimo skyriaus komentarai
Klaipėdos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas patvirtino, kad renovacijos projektas iš tiesų neapėmė visų eksploatacinių išlaidų. Anot jo, savivaldybė skiria papildomą finansavimą, tačiau jo nepakanka visoms modernios įrangos eksploatavimo išlaidoms padengti.
Lietuvos švietimo ekspertai atkreipia dėmesį, kad panašios problemos kyla ir kitose atnaujintose mokyklose. Vilniaus universiteto Švietimo politikos centro vadovė dr. Lina Jankauskienė pastebi, kad dažnai renovacijos projektai neapima ilgalaikio įrangos išlaikymo plano.
Skaidrumo ir bendradarbiavimo klausimas
Ši situacija sukėlė diskusijas apie švietimo finansavimo skaidrumą ir tėvų įsitraukimą į mokyklos biudžeto planavimą. Tėvų atstovai jau kreipėsi į savivaldybę, prašydami peržiūrėti finansavimo modelį ir užtikrinti, kad pagrindinės edukacinės paslaugos būtų prieinamos visiems mokiniams be papildomų mokesčių.
Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos atstovas Andrius Navickas pažymi: „Tai sisteminis klausimas – modernizuojame pastatus, bet nepagalvojame apie tvarų jų išlaikymą. Tai sukuria situaciją, kai mokyklos priverstos ieškoti papildomo finansavimo šaltinių.”
Milijonai sienoms, centai turiniui?
Klaipėdos gimnazijos atvejis atskleidžia platesnę problemą Lietuvos švietimo sistemoje – dažnai investuojama į infrastruktūrą, bet pamirštama apie turinio kokybę ir prieinamumą. Kai pastato renovacijai skiriami milijonai, o mokinių tėvai vis tiek turi mokėti už edukacines paslaugas, kyla pagrįstas klausimas apie švietimo prioritetus.
Ekspertai siūlo peržiūrėti renovacijos projektų planavimą, įtraukiant ne tik infrastruktūros atnaujinimą, bet ir ilgalaikį išlaikymo planą. Tuo tarpu tėvai ir mokyklos administracija Klaipėdoje pradėjo dialogą, ieškodami kompromiso, kuris užtikrintų, kad moderni mokykla būtų ne tik graži iš išorės, bet ir prieinama visiems mokiniams.