Lietuvos Seimas svarsto draudimą naudotis telefonais mokyklose
Lietuvos Seimas svarsto naujas iniciatyvas, kuriomis siekiama uždrausti mokiniams naudotis mobiliaisiais telefonais mokyklose. Šios iniciatyvos tikslas – sumažinti išsiblaškymą pamokų metu ir skatinti mokinius labiau susikoncentruoti į mokymosi procesą. Siūloma, kad telefonai būtų laikomi specialiose dėžutėse arba spintelėse per pamokas, o mokiniai galėtų juos naudoti tik pertraukų metu arba esant ypatingoms aplinkybėms.
Iniciatyvos argumentai ir tarptautinė patirtis
Šios iniciatyvos šalininkai teigia, kad mobilieji telefonai dažnai trukdo mokymosi procesui, nes mokiniai linkę juos naudoti ne tik mokymosi tikslais, bet ir pramogoms, socialiniams tinklams ar žaidimams. Be to, telefonai gali tapti patyčių įrankiu, kai mokiniai slapta filmuoja ar fotografuoja savo bendraklasius.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, mokinių dėmesys pamokose per pastaruosius penkerius metus sumažėjo 27%, o viena iš pagrindinių priežasčių – išmaniųjų telefonų naudojimas. Tyrimai rodo, kad net trumpas žvilgtelėjimas į telefoną gali nutraukti susikaupimą 15-20 minučių.
Prancūzija dar 2018 metais įvedė nacionalinį draudimą naudotis telefonais mokyklose mokiniams iki 15 metų, o rezultatai rodo 8% pagerėjusius akademinius pasiekimus. Panašias priemones jau įgyvendino Italija, Švedija ir kai kurios JAV valstijos. Lietuvos iniciatyva seka šių šalių pavyzdžiu, tačiau siūlo lankstesnį modelį.
Kritikų argumentai ir alternatyvūs sprendimai
Tačiau yra ir prieštaraujančių šiai iniciatyvai. Kritikai teigia, kad visiškas telefonų draudimas gali būti per griežtas ir neatsižvelgia į tai, kad šiuolaikinės technologijos gali būti naudingos mokymosi procese. Jie siūlo ieškoti kompromisų, pavyzdžiui, leisti naudoti telefonus tik tam tikromis sąlygomis arba integruoti juos į mokymo programas kaip mokymosi priemonę.
Lietuvos mokyklų direktorių asociacijos pirmininkas Dainius Žvirdauskas pabrėžia: „Mums reikia mokyti vaikus atsakingo technologijų naudojimo, o ne tiesiog uždrausti telefonus. Juk baigę mokyklą jie susidurs su pasauliu, kuriame technologijos yra neišvengiamos.”
Vilniaus licėjus ir kelios kitos mokyklos jau išbandė alternatyvų modelį – specialias „telefonų kišenes” klasėse, kur mokiniai pamokos pradžioje įdeda savo telefonus, o pasiima tik pamokos pabaigoje. Mokytojų teigimu, toks metodas padeda išvengti konfliktų ir kartu moko disciplinos.
Visuomenės nuomonė ir tėvų pozicija
Neseniai atlikta „Vilmorus” apklausa parodė, kad 62% tėvų pritaria telefonų ribojimui mokyklose, tačiau tik 38% palaiko visišką draudimą. Daugelis tėvų nori išlaikyti galimybę susisiekti su vaikais pertraukų metu.
Lietuvos tėvų forumas inicijavo diskusiją socialiniuose tinkluose, kur išryškėjo skirtingos nuomonės. Viena mama iš Kauno rašo: „Mano sūnui reikalingas telefonas, nes jis turi cukrinį diabetą ir naudoja specialią programėlę gliukozės lygiui stebėti.” Tokių specifinių atvejų egzistavimas rodo, kad reikalingos išimtys bet kokiame draudime.
Seimo nariai planuoja išsamiai aptarti šias iniciatyvas ir išklausyti įvairių suinteresuotų šalių nuomones, įskaitant mokytojus, tėvus ir pačius mokinius, prieš priimdami galutinį sprendimą. Tikimasi, kad diskusijos padės rasti balansą tarp technologijų naudojimo ir mokymosi kokybės gerinimo.
Tarp draudimo ir skaitmeninio raštingumo: kelias pirmyn
Diskusija dėl telefonų mokyklose atspindi platesnį iššūkį – kaip suderinti tradicinį mokymą su skaitmenine realybe. Užuot tiesiog uždraudus telefonus, galbūt vertėtų investuoti į skaitmeninio raštingumo programas, kurios mokytų vaikus sąmoningo technologijų naudojimo. Juk telefonai nėra vien blaškymosi šaltinis – jie gali būti ir galingas mokymosi įrankis, jei naudojami tinkamai.
Sprendimas, kurį priims Seimas, neabejotinai paveiks tūkstančius Lietuvos moksleivių. Svarbiausia, kad jis būtų pagrįstas ne tik draudimais, bet ir edukacine logika, atsižvelgiant į šiuolaikinių vaikų poreikius ir technologinės visuomenės realijas. Galbūt aukso vidurys slypi ne radikaliuose draudimuose, o protingose ribose ir skaitmeninių įgūdžių ugdyme.