Lietuvos pasienio tarnybos arsenalą papildė modernus sraigtasparnis
Lietuvos valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) pristatė naują sraigtasparnį, kuris bus naudojamas stebėti traukinius, vykstančius į Kaliningrado sritį. Šis sraigtasparnis yra dalis pastangų stiprinti sienų kontrolę ir užtikrinti saugumą regione.
Naujoji technika leis efektyviau stebėti ir analizuoti traukinių judėjimą, taip pat greičiau reaguoti į galimus incidentus ar pažeidimus. Sraigtasparnis aprūpintas modernia stebėjimo įranga, kuri padės rinkti duomenis realiu laiku ir perduoti juos atsakingoms institucijoms. Šis žingsnis yra dalis platesnės strategijos, siekiant užtikrinti Lietuvos sienų saugumą ir efektyvų kontrolės mechanizmą.
Technologiniai privalumai
Naujai įsigytas Eurocopter EC135 modelio sraigtasparnis pasižymi ypač pažangiomis stebėjimo sistemomis. Orlaivyje sumontuota termovizinė kamera, leidžianti stebėti objektus net visiškoje tamsoje, bei didelio nuotolio optiniai prietaisai, galintys fiksuoti smulkiausius detales iš kelių kilometrų aukščio.
VSAT atstovas spaudai Giedrius Mišutis patvirtino, kad sraigtasparnis gali nepertraukiamai dirbti iki 3,5 valandos ir pasiekti 254 km/h greitį, kas užtikrina operatyvų reagavimą į situacijas visame pasienio ruože.
„Šis orlaivis – tai ne tik transporto priemonė, bet ir mobili stebėjimo platforma, galinti perduoti duomenis tiesiai į pasienio kontrolės centrus”, – teigė G. Mišutis.
Kaliningrado tranzito stebėsenos svarba
Traukinių, vykstančių į Kaliningrado sritį, stebėjimas yra ypač svarbus saugumo aspektas. Kasmet per Lietuvos teritoriją į šią Rusijos eksklavo sritį pravažiuoja apie 100 tūkstančių vagonų. Po Rusijos invazijos į Ukrainą 2022 metais, ES įvedė tam tikrus apribojimus prekių tranzitui, todėl šių srautų kontrolė tapo dar aktualesnė.
Naujasis sraigtasparnis leis VSAT pareigūnams:
- Tikrinti, ar tranzitiniai traukiniai laikosi nustatytų maršrutų
- Identifikuoti galimus kontrabandos atvejus
- Užfiksuoti neteisėtą krovinių iškrovimą ar pakrovimą
- Operatyviai reaguoti į saugumo incidentus
Skrydžių akimirkos: pirmosios misijos
Sraigtasparnis jau atliko pirmuosius bandomuosius skrydžius Lietuvos-Rusijos pasienyje. Pasak VSAT Aviacijos valdybos vado Raimondo Vaikšnoro, pirmieji rezultatai viršijo lūkesčius.
„Per pirmąsias dvi operacines savaites užfiksavome kelis atvejus, kai traukiniai sustojo nenumatytose vietose. Nors rimtų pažeidimų nenustatėme, tokia praktika kelia klausimų ir reikalauja tolesnio tyrimo”, – sakė R. Vaikšnoras.
Sraigtasparnio įsigijimui Lietuva skyrė 9,8 mln. eurų, iš kurių dalis buvo finansuota ES Vidaus saugumo fondo lėšomis.
Žvilgsnis iš paukščio skrydžio: naujos galimybės sienų apsaugai
Naujo sraigtasparnio įtraukimas į VSAT arsenalą žymi reikšmingą šuolį Lietuvos pasienio apsaugos pajėgumų stiprinime. Nors ši investicija pareikalavo nemažų lėšų, jos nauda akivaizdi – geopolitinių įtampų laikotarpiu Lietuva įgijo papildomą instrumentą savo rytinių sienų stebėsenai.
Ateityje planuojama sraigtasparnio galimybes išplėsti, integruojant dirbtinio intelekto sistemas, kurios automatiškai atpažintų įtartinus objektus ir elgesio modelius. Tai leistų dar labiau optimizuoti pasienio tarnybos darbą ir užtikrinti, kad Lietuvos, kaip NATO ir ES išorinės sienos sargybinio, vaidmuo būtų atliekamas nepriekaištingai.
Kaip taikliai pastebėjo vienas VSAT pareigūnas: „Kai matai viską iš aukštai, pastebėti bandančius pasislėpti tampa kur kas lengviau.”