Nuo idėjos iki milijono: jaunojo verslininko fenomenas

Kai Lukas Martinaitis prieš metus sėdėjo savo tėvų namo rūsyje Vilniuje, niekas negalėjo nuspėti, kad šis paprastas vaikinas iš Lietuvos taps vienu iš jauniausių milijonierių Europoje. Šiandien 19-metis vadovauja startuoliui „EcoTech Solutions”, kuris per paskutinį veiklos mėnesį sugeneravo milijoną eurų pajamų. Tai nėra eilinė sėkmės istorija – tai pasakojimas apie tai, kaip aistra, strateginis mąstymas ir tinkamas laiko momentas gali sukurti fenomenalų verslą.

„Niekada nesitikėjau, kad viskas įvyks taip greitai,” – prisipažįsta Lukas, gurkšnodamas kavą jaukioje Vilniaus senamiesčio kavinėje. Jo akys žiba, kai pasakoja apie savo kelionę. „Pradėjau nuo nulio, su 2000 eurų, kuriuos buvau sutaupęs dirbdamas vasaros darbus.”

Kaip gimė milijoninė idėja?

Lukaso verslo istorija prasidėjo nuo asmeninės problemos. Būdamas aplinkosaugos entuziastas, jis pastebėjo, kad daugelis žmonių nori gyventi ekologiškiau, tačiau jiems trūksta paprastų, prieinamų sprendimų.

„Kartą mačiau, kaip mano mama bandė rūšiuoti atliekas, bet viskas atrodė taip sudėtingai. Ji nežinojo, ką daryti su elektronikos atliekomis, senais vaistais, specialiomis pakuotėmis. Pagalvojau – jei tai sunku jai, tai sunku milijonams žmonių,” – pasakoja Lukas.

Jo sukurta programėlė „EcoScan” leidžia nuskenuoti bet kokį produktą ir gauti tikslias instrukcijas, kaip tinkamai jį utilizuoti ar perdirbti. Tačiau tikrasis proveržis įvyko, kai Lukas programėlę papildė funkcija, leidžiančia vartotojams užsidirbti taškų už teisingą atliekų rūšiavimą, kuriuos galima iškeisti į nuolaidas partnerių parduotuvėse.

Nuo garažo iki tarptautinių investuotojų dėmesio

Pirmieji šeši mėnesiai buvo kupini iššūkių. Lukas dirbo po 16 valandų per dieną, programavo, ieškojo partnerių, bandė įtikinti pirmąsias įmones prisijungti prie jo ekosistemos.

„Pirmasis proveržis įvyko, kai pavyko sudaryti partnerystę su vienu didžiausių prekybos centrų tinklų Lietuvoje. Jie patikėjo mano idėja ir sutiko suteikti nuolaidas mūsų vartotojams,” – prisimena jaunasis verslininkas.

Greitai programėlė tapo populiari – per pirmuosius tris mėnesius ją atsisiuntė 50 000 vartotojų. Tai atkreipė investuotojų dėmesį. Šeštą veiklos mėnesį Lukas jau derėjosi su rizikos kapitalo fondais.

„Prisimenu tą dieną, kai gavau pirmąjį rimtą pasiūlymą – 500 000 eurų už 10% įmonės. Sėdėjau ant lovos krašto ir negalėjau patikėti. Mano rankos drebėjo,” – atvirauja jis.

Verslo modelis, kuris pakeitė žaidimo taisykles

Lukaso verslo modelis yra unikalus tuo, kad jis sukūrė sistemą, naudingą visiems dalyviams. Vartotojai gauna patogų įrankį ir finansines paskatas rūšiuoti atliekas. Prekybos centrai ir kitos įmonės pritraukia sąmoningus vartotojus ir stiprina savo įvaizdį kaip socialiai atsakingų verslų. Perdirbimo įmonės gauna geriau išrūšiuotas atliekas, o savivaldybės – mažiau išlaidų atliekų tvarkymui.

„Mes uždirbame iš kelių šaltinių,” – aiškina Lukas. „Įmonės moka mėnesinį mokestį už prieigą prie mūsų platformos ir vartotojų. Taip pat gauname komisinį mokestį nuo kiekvienos transakcijos, kai vartotojas išnaudoja savo taškus. Be to, bendradarbiaujame su savivaldybėmis, kurios moka už sumažėjusį netinkamai išrūšiuotų atliekų kiekį.”

Šis modelis leido „EcoTech Solutions” pasiekti milijoną eurų pajamų per vieną mėnesį, kai programėlė buvo paleista Vokietijoje, Prancūzijoje ir Ispanijoje.

Kliūtys, kurias teko įveikti

Lukaso kelias nebuvo rožėmis klotas. Jis atvirai pasakoja apie momentus, kai norėjo viską mesti.

„Buvo akimirkų, kai jaučiausi visiškai išsekęs. Kartą mūsų serveriai užlūžo dėl staigaus vartotojų antplūdžio, ir mes praradome dalį duomenų. Gavau šimtus piktų žinučių. Tą naktį verkiau iš nevilties,” – prisimena Lukas.

Kita didelė kliūtis buvo įtikinti didžiąsias įmones bendradarbiauti. Daugelis jų skeptiškai žiūrėjo į jauną verslininką be patirties.

„Vienas potencialus partneris tiesiai šviesiai pasakė: ‘Vaikeli, grįžk, kai baigsi universitetą.’ Tai skaudėjo, bet tik sustiprino mano ryžtą įrodyti, kad jie klysta,” – šypsosi Lukas.

Komandos formavimas ir įmonės kultūra

Šiandien „EcoTech Solutions” dirba 28 žmonės, kurių amžiaus vidurkis – vos 24 metai. Lukas tiki jaunų žmonių potencialu ir energija.

„Mūsų komanda – tai mūsų stiprybė. Mes neturime griežtos hierarchijos. Kiekvienas gali siūlyti idėjas, eksperimentuoti ir netgi klysti,” – pasakoja jis.

Įmonės biuras Vilniuje labiau primena jaukų butą nei tradicinę darbo vietą. Čia gausu augalų, poilsio zonų, netgi hamakas. Darbuotojai gali ateiti kada nori, svarbu rezultatas.

„Mes sukūrėme kultūrą, kurioje žmonės nori būti. Pas mus nėra formalių susirinkimų ar griežtų taisyklių. Vietoj to – aiškūs tikslai ir laisvė pasirinkti, kaip juos pasiekti,” – aiškina Lukas.

Ateities vizija ir planai

Nepaisant fenomenalios sėkmės, Lukas nesiruošia sustoti. Jo tikslas – iki 2025 metų pasiekti 10 milijonų aktyvių vartotojų visoje Europoje.

„Mes tik pradedame. Dabar kuriame naują funkciją, kuri leis žmonėms matuoti savo kasdienį anglies dioksido pėdsaką ir siūlys paprastus būdus jį sumažinti,” – dalijasi planais jaunasis verslininkas.

Be to, įmonė planuoja išleisti savo kriptovaliutą „EcoCoin”, kuri būtų susieta su realiu poveikiu aplinkai. Vartotojai galėtų uždirbti monetas už ekologiškas veiklas ir jas naudoti įvairioms prekėms ar paslaugoms.

Žaliosios revoliucijos priekyje: ko galime pasimokyti

Lukaso istorija įkvepia ir moko. Ji rodo, kad didžiausia sėkmė dažnai kyla iš paprasčiausių problemų sprendimo. Jis sukūrė verslą, kuris ne tik uždirba pinigus, bet ir keičia pasaulį į gerą.

Jei svarstote apie savo verslo kūrimą, štai keletas patarimų iš paties Lukaso:

1. Pradėkite nuo problemos, kuri jus asmeniškai liečia. Autentiškumas pritraukia žmones.

2. Nebijokite pradėti mažai. „Mūsų pirmoji programėlės versija buvo baisi, bet ji veikė,” – juokiasi Lukas.

3. Kurkite verslo modelį, kuriame laimi visi dalyviai. Tai raktas į greitą augimą.

4. Investuokite į santykius. „Mūsų didžiausias proveržis įvyko ne dėl produkto, o dėl santykių su partneriais,” – pabrėžia jis.

5. Būkite pasiruošę keistis. Lukaso pradinė idėja evoliucionavo mažiausiai penkis kartus.

Stebint šį jauną verslininką, sunku nepajusti, kad mes stebime kažką ypatingo – ne tik verslo sėkmės istoriją, bet ir naujos kartos lyderį, kuris rodo, kad pelningumas ir tvarumas gali eiti koja kojon. Galbūt svarbiausia Lukaso pamoka – niekada nenurašyti savęs dėl amžiaus ar patirties stokos. Kartais didžiausios inovacijos ateina iš tų, kurie dar neišmoko, kad kažkas yra „neįmanoma”.