Rimtas incidentas Vilniaus dviračių take atskleidė sisteminę problemą
Vilniuje įvykęs incidentas dviračių take baigėsi rimtomis pasekmėmis – vienas iš susidūrimo dalyvių praleido kelis mėnesius ligoninėje. Įvykis nutiko, kai du dviratininkai susidūrė važiuodami tuo pačiu taku. Nors iš pirmo žvilgsnio atrodė, kad susidūrimas nėra labai rimtas, vienas iš dviratininkų patyrė sunkius sužalojimus, dėl kurių buvo priverstas ilgai gydytis.
Kaip paaiškėjo vėliau, susidūrimas įvyko Neries krantinės dviračių take, kuris yra vienas judriausių Vilniuje. Nukentėjusysis, 34 metų Tomas (pavardė redakcijai žinoma), patyrė galvos traumą ir kelis lūžius, dėl ko teko atlikti dvi operacijas. „Tiesiog nespėjau sureaguoti, kai priešais atlėkė kitas dviratininkas. Jis važiavo ne savo juosta ir dar telefonu kalbėjo”, – pasakojo Tomas.
Infrastruktūros spragos
Šis incidentas atkreipė dėmesį į dviračių takų saugumo klausimus mieste. Ekspertai teigia, kad dviračių takai dažnai būna per siauri, o eismo taisyklės ne visada aiškios, kas gali lemti panašius susidūrimus. Be to, dviratininkai dažnai nesilaiko saugaus greičio, o tai dar labiau padidina nelaimingų atsitikimų riziką.
Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Eduardas Kriščiūnas pabrėžia, kad Vilniaus dviračių takų tinklas išsiplėtė, tačiau kokybė ir saugumas vis dar kelia problemų. „Pagal Europos standartus, dvipusio eismo dviračių takas turėtų būti bent 3 metrų pločio, tačiau Vilniuje daugelis takų yra siauresni – vos 1,5-2 metrų”, – teigia E. Kriščiūnas.
Statistika rodo, kad per pastaruosius dvejus metus Vilniuje užfiksuota virš 40 rimtų incidentų dviračių takuose, o tai yra beveik dvigubai daugiau nei 2018-2019 metais. Dviratininkų skaičius mieste išaugo apie 35%, ypač po COVID-19 pandemijos.
Savivaldybės planai
Savivaldybės atstovai teigia, kad planuojama peržiūrėti dviračių takų infrastruktūrą ir imtis priemonių, kad būtų užtikrintas didesnis saugumas. Taip pat svarstoma galimybė įvesti papildomus ženklus ir taisykles, kurios padėtų išvengti panašių incidentų ateityje.
Vilniaus miesto savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Virginijus Pauža informavo, kad jau šiais metais planuojama investuoti 1,2 mln. eurų į dviračių infrastruktūros gerinimą. „Pradėsime nuo problemiškiausių taškų – Neries krantinės, Gedimino prospekto ir Žirmūnų dviračių takų. Įrengsime aiškesnį ženklinimą, praplatinsime takus, kur įmanoma, ir įdiegsime LED apšvietimą pavojingiausiose sankryžose”, – sakė V. Pauža.
Dviratininkai raginami būti atsargesni ir laikytis visų saugumo reikalavimų, kad būtų išvengta nelaimingų atsitikimų. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į kitus eismo dalyvius ir laikytis saugaus atstumo. Tikimasi, kad šios priemonės padės sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių ir užtikrinti saugesnį judėjimą mieste.
Ant dviejų ratų – atsakomybė dviguba
Incidentas Vilniaus dviračių take atskleidė ne tik infrastruktūros spragas, bet ir dviratininkų kultūros problemas. Nors dviračiai tampa vis populiaresne transporto priemone, daugelis jų vairuotojų neturi pakankamai žinių apie saugų elgesį kelyje. Šalutės, šalmai ir atšvaitai vis dar nėra tapę standartu, o greičio viršijimas ir dėmesio stoka – pernelyg dažni reiškiniai.
Kol savivaldybė tobulins infrastruktūrą, kiekvienas dviratininkas turi prisiimti atsakomybę už savo ir kitų saugumą. Tik bendromis pastangomis – geresniais takais, aiškesnėmis taisyklėmis ir sąmoningesniais eismo dalyviais – galėsime sukurti saugesnę aplinką visiems. Kaip taikliai pastebėjo nukentėjęs Tomas: „Dviratis – ne žaislas, o transporto priemonė. Ir gatvėje, ir take galioja tos pačios taisyklės – pagarba ir atsargumas.”