Žurnalo „Reitingai” tyrimas atskleidė Lietuvos švietimo realijas

Lapkričio 7 dieną Vilniuje vyko spaudos konferencija, kurioje buvo pristatyti naujausi žurnalo „Reitingai” tyrimo rezultatai. Šis tyrimas apima įvairias Lietuvos švietimo įstaigas, vertinant jų pasiekimus ir kokybę. Konferencijoje dalyvavo švietimo ekspertai, mokyklų vadovai ir žiniasklaidos atstovai.

Išsamaus tyrimo metodologija

Tyrimo metu buvo analizuojami mokyklų akademiniai rezultatai, mokinių pasiekimai, mokytojų kvalifikacija ir kiti svarbūs rodikliai. Šie duomenys padeda tėvams ir mokiniams pasirinkti tinkamiausią mokymo įstaigą, o mokykloms – įsivertinti savo veiklos efektyvumą ir numatyti tobulinimo kryptis.

Šių metų tyrime dalyvavo daugiau nei 1000 švietimo įstaigų iš visos Lietuvos. Vertinimas buvo atliktas remiantis valstybinių brandos egzaminų rezultatais, olimpiadų laimėjimais, mokinių pažangumo rodikliais bei PUPP (pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo) rezultatais. Taip pat buvo atsižvelgta į mokyklų pridėtinę vertę – kaip mokykla sugeba pagerinti mokinių rezultatus, lyginant su jų pradiniais pasiekimais.

Lyderiaujančios mokyklos

Konferencijoje buvo paskelbti geriausiųjų gimnazijų ir progimnazijų dešimtukai. Tarp lyderiaujančių gimnazijų tradiciškai išliko Vilniaus licėjus, KTU gimnazija ir Vilniaus jėzuitų gimnazija. Regionuose stipriausiai pasirodė Klaipėdos licėjus ir Šiaulių Didždvario gimnazija, kurios per pastaruosius metus pakilo reitingų lentelėje.

Įdomu pastebėti, kad šiais metais reitinguose išryškėjo didėjantis atotrūkis tarp miesto ir kaimo mokyklų. Tai kelia susirūpinimą dėl švietimo prieinamumo ir kokybės visoje šalyje. Kaip pažymėjo švietimo ekspertas dr. Gintaras Steponavičius, „regioninė nelygybė išlieka viena didžiausių Lietuvos švietimo sistemos problemų, kurią būtina spręsti valstybės lygmeniu”.

Švietimo sistemos iššūkiai

Konferencijos metu buvo aptartos ir švietimo sistemos problemos, tokios kaip mokytojų trūkumas, mokinių motyvacijos stoka bei infrastruktūros atnaujinimo poreikis. Ekspertai pabrėžė, kad būtina investuoti į mokytojų rengimą ir jų darbo sąlygų gerinimą, siekiant užtikrinti aukštą švietimo kokybę.

Ypač nerimą kelia tai, kad šiuo metu Lietuvos mokyklose trūksta apie 1500 mokytojų, o vidutinis pedagogų amžius siekia 49 metus. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, per artimiausius 5-7 metus iš švietimo sistemos dėl pensinio amžiaus pasitrauks dar apie 4000 pedagogų. Konferencijoje kalbėjusi viceministrė Ramunė Dilkienė pristatė ministerijos planus didinti mokytojo profesijos patrauklumą, įskaitant atlyginimų kėlimą ir darbo sąlygų gerinimą.

Skaitmenizacijos iššūkiai ir galimybės

Šių metų „Reitingų” tyrime pirmą kartą buvo vertinamas ir mokyklų pasirengimas skaitmeninei transformacijai. Rezultatai parodė, kad nors per pandemiją mokyklos žengė didelį žingsnį skaitmenizacijos link, vis dar egzistuoja dideli skirtumai tarp įvairių švietimo įstaigų.

Konferencijoje pranešimą skaitęs Vilniaus universiteto Skaitmeninių studijų centro vadovas dr. Povilas Jankauskas atkreipė dėmesį, kad „skaitmeninės kompetencijos tapo būtinybe šiuolaikiniame ugdyme, tačiau svarbu rasti balansą tarp technologijų naudojimo ir tradicinių mokymo metodų”.

Žvilgsnis į ateitį: ką rodo skaičiai?

Žurnalo „Reitingai” tyrimas yra svarbus įrankis tiek švietimo politikos formuotojams, tiek visuomenei, nes jis suteikia objektyvią informaciją apie švietimo įstaigų būklę ir padeda identifikuoti sritis, kuriose reikalingi pokyčiai.

Tyrimo duomenys rodo, kad nepaisant egzistuojančių problemų, Lietuvos švietimo sistema pamažu juda pirmyn. Gerėja mokinių rezultatai tarptautiniuose tyrimuose, daugėja mokyklų, diegiančių inovatyvius mokymo metodus. Tačiau kelias į tikrai šiuolaikišką ir efektyvią švietimo sistemą dar ilgas.

Kaip pastebėjo žurnalo „Reitingai” vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas, „švietimas yra maratonas, ne sprintas. Mūsų tikslas – ne tik įvertinti esamą situaciją, bet ir paskatinti pozityvius pokyčius, kurie padėtų Lietuvos mokykloms tapti konkurencingomis Europos ir pasaulio kontekste. Šiandien matome, kad kai kurios mokyklos jau pasiekė tarptautinį lygį, tačiau vis dar turime daug namų darbų, kad tokią kokybę užtikrintume visoje šalyje.”