VRK atideda sprendimą dėl Kėdainių ledų šventės galimų rinkimų įstatymų pažeidimų

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) nusprendė atidėti sprendimą dėl Kėdainiuose vykusios ledų šventės, kuri galimai buvo susijusi su rinkimų kampanija. Šis renginys sukėlė diskusijas dėl galimo rinkimų įstatymų pažeidimo, nes buvo teigiama, kad šventė galėjo būti naudojama kaip politinės reklamos priemonė. VRK nariai nusprendė, kad reikia daugiau laiko surinkti visą reikalingą informaciją ir išsiaiškinti visas aplinkybes, susijusias su šiuo renginiu. Komisija siekia užtikrinti, kad būtų laikomasi visų rinkimų įstatymų ir kad rinkimų procesas vyktų skaidriai bei sąžiningai. Galutinis sprendimas dėl šio klausimo bus priimtas artimiausiu metu, kai bus surinkti visi reikalingi duomenys ir išklausytos visos suinteresuotos šalys.

Renginys, sukėlęs įtarimus

Kaip paaiškėjo iš žiniasklaidos pranešimų, liepos 15 d. Kėdainių miesto centre vykusi ledų šventė sulaukė dėmesio ne tik dėl nemokamai dalintų ledų, bet ir dėl galimo ryšio su vienos politinės partijos kandidatų rinkimų kampanija. Šventės metu buvo dalinami ne tik ledai, bet ir informacinė medžiaga apie artėjančius Seimo rinkimus bei kai kuriuos kandidatus.

Renginyje dalyvavo keli kandidatai į Seimą, kurie, liudininkų teigimu, aktyviai bendravo su rinkėjais ir fotografavosi su jais. Pagal Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymą, politinė reklama turi būti aiškiai pažymėta, o rinkimų kampanijos išlaidos – deklaruotos ir neviršijančios nustatytų limitų.

VRK pozicija ir tolimesni veiksmai

VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė spaudos konferencijoje patvirtino, kad komisija gavo kelis skundus dėl minėto renginio. „Turime išsiaiškinti, ar šis renginys buvo finansuotas iš rinkimų kampanijos lėšų, ar jis turėjo būti deklaruotas kaip politinė reklama, ir ar nebuvo pažeisti kiti rinkimų kampaniją reglamentuojantys teisės aktai,” – teigė L. Matjošaitytė.

Komisija paprašė papildomos informacijos iš renginio organizatorių, taip pat iš renginyje dalyvavusių kandidatų. Surinkus visus duomenis, planuojama surengti atskirą posėdį šiam klausimui aptarti.

Precedentai ir teisinės pasekmės

Tai nėra pirmas kartas, kai VRK tenka nagrinėti panašius atvejus. 2020 m. Seimo rinkimų kampanijos metu komisija jau buvo priėmusi sprendimus dėl kelių renginių, kurie buvo pripažinti neteisėta politine reklama. Pažeidėjams buvo skirtos administracinės nuobaudos, o išlaidos turėjo būti įtrauktos į kampanijos finansavimo ataskaitas.

Pagal galiojančius įstatymus, už rinkimų kampanijos finansavimo pažeidimus gali būti taikomos įvairios sankcijos – nuo įspėjimų iki piniginių baudų. Rimtais atvejais gali būti inicijuotas net kandidato registracijos panaikinimas, nors tokia priemonė taikoma itin retai ir tik esant ypač šiurkštiems pažeidimams.

Ledai politikoje: ne tik Lietuvoje

Įdomu pastebėti, kad ledų dalinimas rinkimų kampanijų metu nėra išskirtinis Lietuvos reiškinys. Pavyzdžiui, 2019 m. Jungtinėje Karalystėje leiboristų partijos lyderis Jeremy Corbynas dalino nemokamus ledus rinkėjams, o JAV prezidentinių kampanijų metu kandidatai neretai lankosi ledainėse kaip būdą pritraukti žiniasklaidos dėmesį ir sukurti neformalią atmosferą bendraujant su rinkėjais.

Skirtumas tarp šių atvejų ir Kėdainių situacijos yra tas, kad daugelyje šalių tokie veiksmai aiškiai identifikuojami kaip kampanijos dalis ir atitinkamai deklaruojami.

Skaidrumas ar saldus rinkėjų viliojimas?

Kėdainių ledų šventės atvejis atskleidžia platesnę problematiką – ribą tarp bendruomeninių renginių ir politinės agitacijos. Kai politikai dalyvauja viešuose renginiuose, visada kyla klausimas, kur baigiasi įprastas bendravimas su rinkėjais ir prasideda rinkimų kampanija.

VRK sprendimas šiuo atveju bus svarbus precedentas artėjant 2024 m. Seimo rinkimams. Nepriklausomai nuo to, koks bus galutinis verdiktas, šis atvejis primena, kad rinkimų kampanijos skaidrumas išlieka aktualus klausimas, o saldūs pažadai (šiuo atveju – tiesiogine prasme) turi atitikti įstatymo raidę. Galbūt politikams vertėtų prisiminti, kad rinkėjų pasitikėjimą laimi ne trumpalaikiai malonumai, o ilgalaikiai ir skaidrūs sprendimai, naudingi visai bendruomenei.